Tips 8 maj: Eurovision Song Contest i Stockholm

Adam Tensta och Maxida Märak är två av artisterna i Song for freedom, en konsert som lyfter fram mänskliga rättigheter. Och så går startskottet för "i dina kvarter" på fem platser i Stockholm med "Swedish fika".

EUROVISION VILLAGE

STORA SCENEN
17.00–19.00 Songs of Freedom

Kulturhuset Stadsteatern och Stockholms stads kansli för mänskliga rättigheter arrangerar denna konsert med artister som med musikens kraft kämpar för en bättre värld.

På scenen:

Ramy Essam från Egypten vars musik blivit ett soundtrack för en generation unga egyptier och dess kamp för en bättre framtid. Maxida Märak från Sapmi sisters brinner för samers rättigheter och kombinerar beats, rap och jojk i en helt egen mix. Adam Tensta en av de stora inom svensk hiphop, och har fått mycket uppmärksamhet för sitt engagemang kring bland annat rasism och jämställdhet. Systraskap skapar politisk, tidlös och upprorisk plakatelektro.

Under konserten delar Freemuse ut sitt årliga pris till en musiker som kämpat mot censur. Freemuse är en ideell organisation som bevakar olika former av censur av artister runt om i världen.

DAMMEN
12.00–14.55 Konsert med Kulturskolan Stockholm

Det blir massor av musik; pop, rock, jazz, storband och funk när elever från Europas största kulturskola, Kulturskolan Stockholm, intar scenen. Kom och lyssna på en fartfylld och härlig föreställning!

15.45–16.45 Panelsamtal: Musik – en mänsklig rättighet?

Runt om i världen lever konstnärer, musiker och författare under hot och förföljelse på grund av sin konst. Sverige är ett av de länder i världen som erbjuder flest så kallade ”fristäder” för utsatta författare och musiker. Nätverk, kommuner och regering är djupt engagerade i frågan. Varför, och hur, censureras artister? Varför får utländska artister fristad i Sverige?

Välkommen till ett angeläget samtal under ledning av musikjournalisten
Ametist Azordegan. Deltagare: Lavon Volski, vitrysk musiker, Sissela Nordling Blanco, ordförande i Stockholms stads råd för mänskliga rättigheter, Ole Reitov, Freemuse, Kerstin Brunnberg, journalist, Fredrik Elg, Fristad Malmö, Alfons Karabuda, styrelseordförande SKAP. Samtalet arrangeras av Kulturhuset Stadsteatern och Stockholms stads kansli för mänskliga rättigheter.

EUROVISION I DINA KVARTER

Startskottet är ”Swedish Fika” söndagen den 8 maj klockan 15-17. Då bjuder staden på fika från några utvalda delar av världen på följande platser:

• Farsta Gård, Farsta
• Kista Träff, Kista
• Nya Rågsveds Folkets Hus, Rågsved
• Kulturhuset Stadsteatern, Skärholmen
• Medborgarhuset Trappan, Vällingby

För mer information

Ann-Charlotte Jönsson, Head of Press Eurovision Song Contest, tel: 08-508 28 550, esc_press@Stockholm.se

Hitta hela programmet på www.stockholm.se/eurovision

Facebook: City of Stockholm Eurovision Song Contest Events Twitter: @escstockholm16