Amerikaner och indier har upptäckt Sverige

Sverige fortsätter vara ett populärt resmål för utländska turister. Med 351 000 fler internationella övernattningar till och med juli i år fortsätter den starka tillväxten för internationell turism i Sverige. I juli månad ökade amerikanska och indiska resenärer snabbast.

Mellan januari och juli i år gjordes för första gången fler än 10 miljoner internationella övernattningar i Sverige. Med 3,6 procent eller 351 000 fler övernattningar hittills i år växer intresset för Sverige som resmål. Det visar färsk statistik från Tillväxtverket och SCB.

- 2016 hade Sverige 15,6 miljoner internationella övernattningar och i år når vi för första gången över 10-miljonersstrecket redan i juli. Hittills har nästan alla månader visat tillväxt jämfört med förra året, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

Visit Sweden har statens och besöksnäringens uppdrag att marknadsföra Sverige som resmål så att fler utländska resenärer upptäcker landet. Det finns ett stort intresse för svenskarnas balanserade livsstil, aktiva upplevelser i naturen, moderna och trendiga städer, shopping och familjeattraktioner. Ett starkt Sverigevarumärke, nya flyglinjer och ett sug efter nya resmål är några av de möjligheter som Visit Sweden drar nytta av i marknadsföringen. 2016 spenderade utländska turister nära 120 miljarder kronor i Sverige på boende, restauranger och upplevelser som besöksnäringen erbjuder över hela landet.

I maj skapade Visit Sweden uppmärksamhet för Sverige och den svenska allemansrätten genom att lista hela landet på boendeplattformen Airbnb. Natursköna platser över hela Sverige lades ut som vanliga boendeannonser, vilket ledde till medial uppmärksamhet i 71 länder.

- Vi vill skapa fler skyltfönster för Sverige, till exempel via samarbetet med Airbnb i våras, och bidra till att Sverige finns med på människors lista över spännande destinationer, fortsätter Ewa Lagerqvist. Att stärka Sveriges position som resmål i konkurrens med andra länder i världen är ett långsiktigt arbete, och när fler resenärer blir nyfikna på Sverige kan det leda till större intäkter till företagen och statskassan.

Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser finns det flest Sverigeintresserade människor i Tyskland, där 23,5 miljoner anger att de är nyfikna på att resa hit på semester. Mellan januari och juli registrerades 82 000 fler övernattningar från Tyskland än samma period året innan.

Juli är den månad då flest övernattningar görs av utländska resenärer i Sverige. I juli ökade antalet övernattningar procentuellt sett mest från USA och Indien, med 45 respektive 40 procent. Från årets början har övernattningarna från USA ökat med 117 000, till totalt 447 000 övernattningar. Hittills under 2017 backar enbart Norge och Finland av Visit Swedens prioriterade utlandsmarknader.

- Det är roligt att se att resandet från Indien ökar igen, efter ett tapp förra året, säger Ewa Lagerqvist. Nu väntar vi på att se vilken effekt den nya direktlinjen mellan New Delhi och Stockholm, som startade för ett par veckor sedan, får.

Källa övernattningsstatistik: Tillväxtverket/SCB

För mer information

Bitte Olsson, pressansvarig på Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56