Anne-Marie Hovstadius ska sälja Sverige – det nya matlandet

Anne-Marie Hovstadius har anställts på VisitSweden som projektledare för Kommunikationsplattformen för ”Sverige – det nya matlandet”. Det femåriga kommunikationsprojektet drivs av Jordbruksverket, Exportrådet och VisitSweden på uppdrag av jordbruksminister Eskil Erlandsson, och samordnas av VisitSweden. Målet är en starkare position för Sverige som ett land med spännande måltidsupplevelser och fantastiska råvaror.

- Med Anne-Marie Hovstadius som projektledare för detta viktiga projekt som på allvar ska sätta Sverige på den internationella matkartan känner jag att vi har en stor möjlighet att göra ordentliga avtryck därute i världen, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Anne-Marie (Ami) har under 20 år arbetat med varumärken och marknadskommunikation i ledande befattningar, bland annat som internationell marknadschef på Microsofts huvudkontor i USA. Under de senaste åren har hon verkat som fristående konsult och projektledare med varumärkesfrågor och kommunikationsstrategi på uppdrag av Svenskt Sigill, LRF, Svensk Potatis och Hötorgshallen, med flera. Hon har även startat projektet Barnens Egen Matskola, en rikstäckande matlagningstävling för barn. Bland hennes studier märks marknadsekonomi och kommunikation på Berghs School of Communications och en PR-utbildning vid University Of Washington.

Ami kommer att genomföra arbetet med kommunikationsplattformen för Sverige – det nya matlandet tillsammans med Exportrådets Angelica Ingerdal och Jordbruksverkets Maria Petersson.

För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com

För ytterligare information | kontakta
Bo Söderström, informationsdirektör VisitSweden, tel 0739-44 73 91
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 0705-25 04 56

• sverige - det nya matlandet
  • matlandet sverige
  • måltidsturism
  • turism
  • matupplevelse

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 13 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt.  VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Utländska besökare spenderar 91 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än exporten av personvagnar och järn och stål. Svensk turistnäring sysselsätter nästan 160 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2008.)