Emoji-applåder för den svenska allemansrätten

I maj och juni i år nådde den svenska allemansrätten ut över världen då Visit Swedens initiativ Freedom to Roam, som listade hela Sverige på Airbnb, väckte uppmärksamhet i 71 länder. Den allra vanligaste emoji-responsen var två applåderande händer.

I slutet av maj lanserade Visit Sweden ett samarbete med boendeplattformen Airbnb, där natursköna platser över hela Sverige lades ut som vanliga boendeannonser. En månad senare hade nära 1 700 artiklar om initiativet och om svensk natur skrivits av både rikstäckande och branschinriktade medier i 71 länder. Initiativets film, där svenske ”Åke” presenterar sitt land som en Airbnb-annons, spreds på Facebook, YouTube och Twitter. Spridningen av initiativet i internationella artiklar, på sociala medier och i Visit Swedens egna globala kanaler ledde till över 9,4 miljarder i potentiell räckvidd, varav 4,5 miljoner enbart via Facebook i USA.

- Med Freedom to Roam ville vi främst intressera resenärer i USA för Sverige, men också nå ut i flera länder. Genom samarbetet med Airbnb fick Sverige ett enormt skyltfönster och Sverige nådde nya målgrupper som ännu inte fått uppleva vår fantastiska natur, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.

Där besökaren på Airbnbs plattform är van att hitta beskrivningar av olika hus och lägenheter presenterades i stället nio natursköna platser från hela Sverige, från en milsvid utsikt i Sarek till en lummig lövskog i Skåne. ”Boendeannonserna” visade en mångfacetterad svensk natur, där utländska besökare kan hitta sin egen favoritplats. En fors beskrevs som ett badrum med ”good water pressure” i en vanlig Airbnb-annons. En morgonpigg fågel i en trädtopp blev som en automatisk väckningstjänst. I stället för Airbnbs husregler lyfte Visit Sweden upp de skyldigheter som allemansrätten innebär.

Flera tongivande medieröster hyllade friheten i den svenska naturen och det innovativa i kampanjen.

”Sverige har listat hela landet på Airbnb som en plats där vem som helst kan vandra, campa eller till och med plocka svamp och bär gratis. Den här turistkampanjen med glimten i ögat innehåller en video med Åke som gör en tur över landet, precis som många lägger upp videoklipp på sina hus på Airbnb.”
USA Today

“Sverige har just listat hela sitt land på Airbnb. Ja, det är ett sätt att skaffa besökare.”
Condé Nast Traveller

“I vad som kan vara den coolaste varumärkeskampanjen någonsin har Visit Sweden, landets globala marknadsavdelning, listat hela landet på Airbnb för att locka turister från hela världen. Och vad du nu ska få höra kommer definitivt få dig att packa väskorna.”
Killer Features, Indiens ledande teknik- och livsstilssajt

”Enligt Visit Sweden är detta det första samarbetet i sitt slag med Airbnb, och låt oss hoppas, som det ofta blir, att det inte kommer en lång rad av kopior.” FastCompany, ledande amerikansk affärstidning för innovation

Freedom to Roam är ett samarbete mellan Visit Sweden, Airbnb och reklambyrån Forsman & Bodenfors.

- För att få den här typen av internationellt genomslag krävs ett stort mått av innovation och frihet att testa idéer. I det här samarbetet har alla strävat mot att skapa något nytt och äkta, fortsätter Jennie Skogsborn Missuna.

Den interna arbetsgruppen på Visit Sweden bestod av Jenny Kaiser, Peter Holmberg, Jonas Overödder, Johanna Blåfield, Veronica Milata och Anna Hjerdin.

För mer information

Bitte Olsson, pressansvarig på Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56