En tredjedel vill shoppa på semestern i Sverige: Stort intresse för shopping stärker turismintäkter

Det är inte nyckelringar och vikingahjälmar i plast som gäller för de utländska resenärer som VisitSweden vänder sig till i Sverigemarknadsföringen. En undersökning från VisitSweden visar att man vill handla svensk mat, dryck och hantverk samt kläder och skor framför souvenirer. En tredjedel av resenärerna vill ägna tid åt shopping under ett besök i Sverige.

Resandet till Sverige har ökat de senaste åren och utländska besökare spenderar allt mer pengar i Sverige. Av de 106,5 miljarder som utländska besökare i Sverige konsumerade för under 2012 gick 49 miljarder, eller 46 procent, till varuinköp, enligt siffror från Tillväxtverket. Detta var en ökning med drygt 8 procent mellan 2011 och 2012. Shopping är mer populärt bland utländska besökare än bland svenskar på semester i Sverige.Utländska besökare lägger ungefär dubbelt så stor andel av reskassan på inköp än vad svenska resenärer gör.

VisitSweden har i den målgrupp man riktar sig till i Sverigemarknadsföringen undersökt hur shopping står sig mot andra semesteraktiviteter som besökarna vill göra under ett tänkt besök i Sverige. Och shopping är en omtyckt sysselsättning: 32 procent av respondenterna anger att de vill besöka affärer i Sverige. De som är mest intresserade av shopping under semestern är norrmän, finländare och amerikaner.

-  Oavsett vad de utländska besökarna ägnar sig åt som huvudaktivitet vill en stor andel också ägna sig åt shopping under sin semester, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden. Nu när svensk besöksnäring satsar på att fördubbla turismen fram till år 2020 kommer handeln att vara en viktig del av den utvecklingen. Med mer marknadsföring och ökat samarbete mellan handel och turism kan vi ta vara på den potential och den nyfikenhet som finns för shopping i Sverige.

Det är lokalt producerade produkter, till exempel mat, dryck och hantverk, men även kläder och skor samt souvenirer som besökarna är mest intresserade av. Också svenska modevarumärken och design är intressant för de utländska besökarna, speciellt för norrmän och finländare. Att intresset för att handla svenska livsmedel håller i sig bland norska besökare bekräftas även av VisitSwedens analys. Men det är de amerikanska besökarna som mest av alla tänker sig att shoppa mycket i Sverige, oavsett vilka varor det gäller.

-  Shopping av mode är ett spännande område att utveckla och intresserar redan nu cirka en femtedel av besökarna, främst finländare och amerikaner, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. I Finland startar vi nu säsong två av en tv-serie som ska hjälpa de Sverigevana finska besökarna att hitta de okända pärlorna bland kläd- och designbutiker i Stockholm. I julas dedikerade vi en hel kampanj åt modebutikerna i Stockholm riktat till Osloborna.

I genomsnitt spenderar Sverigebesökarna 343 kronor per dag på shopping, jämfört med boende (129 kr) och restaurang (128 kr). Det framkommer i en intervjuundersökning av endags- och flerdagsbesökare från Tillväxtverket. För besökare som kommer över dagen till Sverige är shopping ofta huvudsyftet. Utländska besökare spenderade mer på shopping under 2012 än 2011.

32 procent av VisitSwedens respondenter vill ägna sig åt shopping i Sverige. Intresset i denna grupp fördelar sig enligt följande:

1.  Lokalt producerade produkter (mat, dryck, hantverk)  25,6 %
2.  Övrig shopping (t ex konfektion)   23,0 %
3.  Souvenirer   22,8 %
4.  Livsmedel   21,0 %
5.  Svensk design   19,7 %
6.  Svenskt mode   19,7 %

För mer information om VisitSweden, www.visitsweden.com/partner

Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom kontor på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Svensk turistindustri står för 3 procent av BNP, omsätter 275,5 miljarder kronor och sysselsätter drygt 167 900 personer (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 106,5 miljarder kronor. (Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2012.)