Google väljer visitsweden.com som skyltfönster

Google har valt VisitSweden som lanseringspartner när Google Street View idag lanseras i Sverige. Nu kommer resenärer som funderar på ett besök i Sverige att få en bättre bild av landet direkt på den officiella sajten om Sverige som destination.

- Utländska resenärer kommer att få en annan känsla för Sverige nu när de kan resa genom många svenska städer direkt via vår interaktiva karta på visitsweden.com. Vi hoppas att det ska kunna locka ännu fler att besöka oss, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

När Google lanserar tjänsten Google Street View i Sverige väljer man VisitSweden och sajten visitsweden.com som skyltfönster. När nu Googles bilder från gatunivå i 28 svenska städer läggs till sajten, kompletterar de bilden av Sverige som ett spännande land att upptäcka.

VisitSweden har statens och besöksnäringens uppdrag att marknadsföra Sverige internationellt och sajten visitsweden.com utsågs 2008 till Sveriges bästa sajt av tidningen Internetworld, inte minst på grund av sina många bilder, sin interaktiva karta och fylliga inspiration.

Antalet övernattningar från utlandet har ökat stadigt i Sverige de senaste åren, och under tredje kvartalet 2009 spenderade för första gången utländska besökare på besök i Sverige mer än svenska resenärer utomlands. Men fortfarande har 43 procent av de resenärer VisitSweden vänder sig till och som är nyfikna på att resa till Sverige ännu inte varit här.

Bilder från Google Street View kommer att visas både på Sverigekartan på visitsweden.com, också den från Google, och på de speciellt utvalda intressepunkter som visar höjdpunkter för utländska besökare.

Svensk besöksnäring får genom Google Street View på visitsweden.coms karta en möjlighet att visa sina egna upplevelser i ytterligare en dimension.

För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com/partner

För ytterligare information | kontakta
Maria Ziv, marknadskommunikationsdirektör VisitSweden, tel 0703-97 72 29
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 0705-25 04 56

• webbmarknadsföring
  • kommunikation
  • internet
  • resesajt

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 13 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt.  VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Utländska besökare spenderar 91 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än exporten av personvagnar och järn och stål. Svensk turistnäring sysselsätter nästan 160 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2008.)