Jenny E Kaiser ny Chief Marketing Communications Officer för Visit Sweden

Jenny E Kaiser får som ny marknadskommunikationschef ansvar för utvecklingen av Visit Swedens globala marknadskommunikation i samtliga kanaler och bolagets kommunikativa samarbeten med besöksnäringen. Jenny kommer närmast från Åkestam Holst NoA där hon innehaft rollen som Head of Growth, Client Lead och Managing Partner.

Jenny E Kaiser har en lång erfarenhet av marknadsföring och kommunikation från bland annat Åkestam Holst NoA, Forsman & Bodenfors, DDB, OMD, Canal+, Egmont Tidskrifter. Hon var Visit Swedens chef i USA under 2016 och stod då bakom den omtalade kampanjen "Sweden on Airbnb", som väckt stor internationell uppmärksamhet. 2017 utsågs hon till en av Sveriges Superkommunikatörer.

- Vi ser fram emot att välkomna Jenny till Visit Sweden igen, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden. I vårt uppdrag att positionera Sverige tydligare på en internationell besöksmarknad och vår utveckling mot en mer digitaliserad och innovativ verksamhet med hållbarhetsperspektiv kommer Jennys erfarenhet av digital transformation och global kommunikation att vara en viktig kraft.

Jenny E Kaiser börjar den 1 september och kommer ingå i ledningsgruppen.'

- Att få representera Sverige och marknadsföra landet som en ”måstedestination” ur ett globalt perspektiv är en möjlighet som inte kommer varje dag. Och när det nu med anledning av pågående pandemi är mer avgörande än någonsin att få igång svensk besöksnäring kunde jag inte motstå denna chans att tillsammans med hela teamet på Visit Sweden göra skillnad som verkligen betyder något, berättar Jenny E Kaiser.

• Resor

Visit Sweden är ett marknadsföringsföretag som gör Sverige synligt internationellt som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet kan bidra till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 144 miljarder kronor i Sverige och cirka 172 400 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. Visit Sweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i utlandet och finns på plats i 7 länder. Bolaget ägs av svenska staten genom Näringsdepartementet. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2018). http://corporate.visitsweden.com