Jens Heed ny projektledare för Visit Swedens satsning på måltidsturism

Visit Sweden har tillsatt Jens Heed som övergripande projektledare för det program för måltidsturism som Visit Sweden driver tillsammans med svenska regioner. Jens Heed har tidigare varit analyschef på Tillväxtverket och regeringskansliets samordnare för statens tidigare satsning Sverige – det nya matlandet.

Visit Sweden vill få fler turister att upptäcka Sverige genom mat och dryck. Sedan ett drygt år driver Visit Sweden ett program som ska positionera Sverige som måltidsdestination och få internationella turister att spendera mer på restauranger och livsmedel. Programmet har tilldelats medel från Landsbygdsprogrammet via Jordbruksverket för perioden 2017 till och med 2021 och omfattar tillsammans med deltagande svenska regioner totalt 57 miljoner kronor.

Jens Heed tillträdde tjänsten som projektledare i slutet av januari.

Jens kommer senast från Tillväxtverket där han var chef för analysenheten med ansvar för kunskapsunderlag om företagande, näringslivets villkor och regional utveckling. Han har också varit ämnessakkunnig på regeringskansliet och samordnade och utvecklade dåvarande regeringens satsning på livsmedel och matturism. Jens Heed har också mångårig erfarenhet som rådgivare och konsult för offentliga aktörer på konsultföretaget Ramböll Management.

Visit Swedens satsning på måltidsupplevelser i Sverige är en utveckling av arbetet med uppdraget att marknadsföra ”Sverige – det nya matlandet” internationellt mellan 2010 och 2014. En effekt av satsningen blev över 2 500 artiklar och inslag i internationella medier om smakupplevelser, nyskapande kockar och speciella råvaror i Sverige.

För mer information

Bitte Olsson, pressansvarig på Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56