Magiska stunder ska profilera Sverige som destination

Nu blir svenskarnas egna minnesvärda stunder av semester-Sverige kärnan i en stor internationell marknadsföringssatsning från VisitSweden och svensk besöksnäring. Kampanjen ”Swedish Moments”, som startar denna vecka, är den första i den hittills största satsningen på internationell marknadsföring av destinationen Sverige. ”Swedish Moments” kommer att rulla i Nederländerna, Tyskland, Norge och Danmark.

När holländarna slår på tv:n de kommande veckorna kommer de att få smakprov på härliga ögonblick från ett somrigt Sverige. En reklamfilm från VisitSweden och svensk besöksnäring rullar för närvarande på tv-kanalen RTL och ska tillsammans med en sajt späckad med svenskarnas ögonblicksbilder ge inspiration att boka en resa.

Kampanjen handlar om att vanliga svenskar och turister delar med sig av svenska smultronställen genom att ladda upp egna bilder på sajten. Till bilderna knyts en personlig historia, men också information om platsen, förslag på boende i närheten och bokningsmöjligheter. Svenskarnas egna bilder kompletteras med redaktionella artiklar om stora och små besöksmål samt bokningsbara tips från de svenska upplevelse- och boendeföretagen. Sajten har en helt ny teknisk lösning för användarvänlighet. Kampanjens partners räknar också med ett stort engagemang i sociala medier med #swedishmoments.

Nästa vecka startar samma kampanj i Tyskland och i början av mars går den live i Norge och Danmark.

Målet är att få fler resenärer att resa till glesbygdsregioner i Sverige de närmaste tre åren, där stugor och camping är vanliga boendeformer. Bakom kampanjen står VisitSweden, Novasol, Stena Line, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, Tourism in Skåne, Västsvenska Turistrådet, Smålands Turism, Destination Småland, Regionförbundet i Kalmar län samt upplevelse- och boendeföretag. Resandet hos barnfamiljer och äldre par som reser utan barn ska öka med minst 3 procent per år till och med 2016.

-  Vi satsar nu på att lyfta fram mångfalden av de små magiska ögonblicken. Svenskarna har en stolthet för Sverige och får nu dela med sig av sina sommarsmultronställen genom ladda upp bilderna från telefonen och datorn, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Sverige har ett brett utbud av aktiva upplevelser i naturen över hela landet. Det är med hjälp av summan av de små stunderna av harmoni och glädje – morgonkaffet på trappan till det hyrda semesterhuset eller kvällsturen med båten i den lilla sjön – som VisitSweden och besöksnäringen nu vill skapa ett långsiktigt intresse att resa runt och upptäcka mer av Sverige.

-  Turism ger stora intäkter till Sverige och det har gått bra för internationell turism de senaste åren. Men det finns en fortsatt stor potential. Inom målgruppen för den här kampanjen finns sammanlagt 9 miljoner resenärer som kan tänka sig att resa till Sverige, fortsätter Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Under 2013 ökade antalet övernattningar från utlandet med 1 procent, vilket var en rekordnotering.

Reklambyrå för kampanjen är Oslobaserade Los&Co. Camp David har stått för filmproduktion och Söderhavet, Fröjd och 24hr för digital produktion.

www.swedishmoments.nl

Marknadsföringskanaler i kampanjen
-  reklamfilm på TV och webb-tv
-  sajt swedishmoments.nl, swedishmoments.de, swedishmoments.no och swedishmoments.dk (varav bara swedishmoments.nl är live ännu)