May-Britt Jenssveens Sverigeresa blir norskt tv-reportage

Visit Swedens Nollvisionskampanj ska få alla norrmän att besöka Sverige:
May-Britt Jenssveens Sverigeresa blir norskt tv-reportage

2 procent av norrmännen har aldrig varit i Sverige. Det vill Visit Sweden, som marknadsför Sverige utomlands, ändra på. Idag onsdag landar en av dem i Sverige för göra en spektakulär Sverigeresa och initiativet har redan skapat stor uppmärksamhet i Norge. I juni sänder norska TV2 höjdpunkter från resan.

May-Britt Jenssveen från Lillesand har valts ut att representera de 68 000 norrmän som vill åka till Sverige, men för vilka resan aldrig blivit av. Mellan 25 och 31 maj får hon uppleva en specialkomponerad resa genom Sverige, och bland annat träffa svenska herrlandslaget i fotboll och ha hela Liseberg för sig själv.

Resan startar i Stockholm och innehåller en promenad på Riddarholmens takåsar, en rundvandring på kungliga slottet, en båttur med picknick i Djurgårdskanalen och en specialvisning på ABBA-museet i Stockholm.

I Göteborg får May-Britt disponera Liseberg och åkattraktionerna helt för sig själv, provköra en av Volvos lastbilar och laga mat på restaurang Sjömagasinet tillsammans med kocken Gustav Trägårdh. I Ljungskile väntar en musselsafari, innan promenad och fika i Göteborgsstadsdelen Haga avrundar besöket.

På Örenäs Slott mellan Helsingborg och Landskrona väntar slottsmiddag och övernattning innan May-Britt ska skärmflyga på Österlen. Under ett dygn i Malmö äter hon middag på Michelinrestaurangen Ambience, upplever staden på cykel och gör ett besök i Turning Torso.

Inför landskampen mellan Sverige och Slovenien måndagen den 30 maj får May-Britt träffa delar av herrlandslaget i fotboll och heja på svenskarna från vip-läktaren på Swedbank Arena.

Hela resan delas i sociala medier i Norge och initiativet följs av norska TV2. Tv-kanalen gör en uppföljning av resan, som sänds i hela Norge i juni. Ett långt inslag i TV2s morgonprogram blev startskottet för kampanjen i mitten av april. http://www.tv2.no/v/1035111/

May-Britt Jenssveen själv om sina förväntningar:
”Jeg er ydmyk og svært takknemlig for å få lov til å besøke «Søta Bror» på andre siden av grensen. Det er pinlig at jeg ikke har klart å få det til tidligere, men gleder meg stort til denne turen som nå er på trappene. Har mye å lære om Sverige! Dette blir gøy! ”

Norska turister gör årligen cirka 3,5 miljoner övernattningar i Sverige och cirka 3,7 miljoner endagsbesök.

- Det finns stora möjligheter att få fler utländska resenärer att välja Sverige. När det gäller norrmännen vill vi få dem att upptäcka mer av Sverige och stanna längre. Alla de som redan varit här får nya uppslag nu när May-Britts Sverigeresa får stor uppmärksamhet i Norge, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.

Följ resan på sociala medier:
#turtilsverige #jaktenpådensistenordmannen

Instagram: https://www.instagram.com/svenskegram/

Mer om kampanjen
Bakom initiativet står Visit Sweden tillsammans med Sveriges ambassad i Oslo, i samarbete med Volvo Cars, Choice Hotels och Fjordline.

För mer information:
Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, tel 08-789 10 00
Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56