Ny satsning på mat ska nå 25 miljoner resenärer

Nu startar Visit Sweden ett program för internationell marknadsföring och export av måltidsupplevelser i Sverige.Programmet har just tilldelats totalt 40 miljoner kronor av Jordbruksverket under fyra år. Satsningen ska få fler internationella turister att välja Sverige och spendera mer på restauranger och livsmedel.

Jordbruksverket har beslutat att satsa totalt 40 miljoner kronor fram till och med år 2020 på att utveckla och stärka internationell marknadsföring och produktutveckling av måltidsupplevelser i Sverige. Visit Sweden leder satsningen i samarbete med aktörer i besöksnäringen. Tillsammans med Visit Swedens och samarbetspartners investeringar i programmet ska satsningen omsätta 57 miljoner kronor.

- Det är mycket glädjande att få möjlighet att utnyttja den stora potential som vi ser för mat som reseanledning till Sverige. En långsiktig satsning som denna ger avtryck i näringslivet och gör skillnad för intäkter och sysselsättning i hela Sverige, säger Kristina Ösund, tf vd för Visit Sweden.

Visit Sweden har identifierat en matintresserad internationell målgrupp: 25 miljoner Sverigeintresserade resenärer anger att de vill uppleva mat i Sverige. Målgruppen lägger mer pengar på mat än andra besökare, söker autentiska, unika och innovativa upplevelser, samtidigt som de har högre krav på hållbarhet.

Satsningen på internationell marknadsföring av måltidsupplevelser stärker Sveriges konkurrenskraft som måltidsdestination. Målet är att öka intäkterna från utländska besökares restaurangupplevelser och livsmedelsinköp i Sverige med 25 procent till år 2020 jämfört med 2015. Utländska besökare spenderar redan idag mer på restaurang och livsmedel än inhemska turister i Sverige.

- Det finns stora skaror turister i Europa som vill upptäcka andra länders matkultur, och fler länder än Sverige har upptäckt de matintresserade resenärerna som en attraktiv och lönsam målgrupp. Därför är det viktigt att Sverige fortsätter bygga sin position som måltidsdestination för att stärka Sveriges konkurrenskraft, säger Michael Persson Gripkow, chef för Brand and Strategic Communications på Visit Sweden.

Visit Sweden kommer omgående att samla regionala turistorganisationer och andra aktörer för att ta fram en projekt- och aktivitetsplan för aktiviteter under 2017.

Mellan 2010 och 2014 arbetade Visit Sweden med att marknadsföra måltidsupplevelser i Sverige inom dåvarande regeringens program ”Sverige – det nya matlandet”. Bland annat tog Visit Sweden fram ett kommunikationskoncept, Try Swedish, som kan användas av alla som marknadsför svensk mat i utlandet. Kännedomen om mat i Sverige spreds i internationella medier, och Visit Sweden bidrog till artiklar om Sverige som matland till ett värde av 1,5 miljarder kronor under fyra år.

Fakta Landsbygdsprogrammet 2014-2020
Satsningen är en del av regeringens landsbygdsprogram, som ska utveckla landsbygden i Sverige med miljö, hållbar utveckling och innovation i fokus.

För mer information
Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56