Ny vd för Visit Sweden

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2017 13:05 CEST

Ewa Lagerqvist blir ny tillförordnad vd för Visit Sweden. Foto Vibeke Aronsson.

Ewa Lagerqvist tillträder som tillförordnad vd på Visit Sweden. Hon börjar sin tjänst den 7 juni.

– Vi är glada att kunna rekrytera en kompetent och kunnig ledare till Visit Sweden. Ewas breda erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen kommer att vara mycket värdefulla, säger Karin Johansson, ordförande för Visit Sweden.

Ewa Lagerqvist lämnade för ett år sedan rollen som nordisk marknadsdirektör för TUI/Fritidsresegruppen där hon arbetade i åtta år. Hon har sedan dess drivit egen konsultverksamhet inom strategisk kommunikation och affärsutveckling.

Ewa är journalist och statsvetare och har erfarenhet från både Expressen och Dagens Eko. Tidigare har hon även arbetat i ledande ställningar på bland annat Vingresor, Fritidsresor, Grand Hotel Holdings, SJ och TeliaSonera.

Det var tidigare planerat att Susanne Dahlberg skulle tillträda som vd, men hon har valt att tacka nej till uppdraget av personliga skäl. Kristina Ösund, som varit tillförordnad vd från november 2016 till och med maj 2017, återgår till rollen som CFO för Visit Sweden.

Karin Johansson, styrelseordförande för Visit Sweden, tel 070-200 42 40

Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56

Visit Sweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet bidrar till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 112,6 miljarder kronor i Sverige och cirka 165 400 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. Visit Sweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor och finns på plats i 10 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2015.). http://corporate.visitsweden.com