Nya namn i Visit Swedens ledningsgrupp

I en ny organisation för att inspirera framtidens internationella resenärer har Visit Sweden formerat nya avdelningar och rekryterat nya personer till sin ledningsgrupp. Rekrytering av vd pågår.

Visit Sweden anpassar organisationen för att möta konkurrensen om framtidens resenärer genom att engagera dem med inspiration på digitala plattformar. Den tidigare marknadsavdelningen delas i två nya avdelningar: Traveller Experience och Brand and Strategic Communications. Avdelningarna ska skapa nya kommunikationskoncept och större engagemang för Sverige som resmål hos den utländska målgruppen, respektive utveckla den strategiska kommunikationen för varumärket Sverige.

Fyra personer utökar Visit Swedens ledningsgrupp, Jennie Skogsborn Missuna, Michael Persson Gripkow, Tina Olsson och Johannes Nilsson.

Jennie Skogsborn Missuna tillträder som CXO och ny chef för affärsområdet Traveller Experience med ansvar för kommunikation om destinationen Sverige med den internationella målgruppen. Jennie kommer senast från Scandic Hotels där hon ledde ett omfattande digitalt transformationsarbete i rollen som global e-handels- och marknadschef. Jennie har tidigare även varit vd för Keybroker och har lång erfarenhet av affärsstrategi, marknadskommunikation och digital utveckling.

Michael Persson Gripkow blir chef för affärsområdet Brand and Strategic Communications med ansvar för strategisk kommunikation och varumärket Sverige samt Visit Swedens programuppdrag. Han kommer tidigare bland annat från en tjänst som marknadsdirektör på Swedavia och har även varit marknadskommunikationschef för Volvo Cars och Absolut Vodka.

Tina Olsson blir chef för Corporate Change and Relations med ansvar för bolagets förändringsarbete, samhällskontakter och företagskommunikation. Tina har under flera år på Visit Sweden ansvarat för strategisk utveckling och har lång erfarenhet av besöksnäringen.

Johannes Nilsson tillträder som tf chef för Corporate Operations Support under Kristina Ösunds tid som tf vd för Visit Sweden. Johannes kommer närmast från en roll som regionchef på Lernia.

I Visit Swedens ledningsgrupp ingår sedan tidigare Patric Lindström och Helene Berg, som blir chefer för International Business Development and Partnerships med ansvar för affärsutveckling och samarbeten med besöksnäringen, samt Kristina Ösund, tf vd sedan 1 december 2016.

Visit Sweden har en pågående rekryteringsprocess av ny vd för bolaget.

Kristina Ösund, tf vd Visit Sweden, 08-789 10 00

Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56