Shopping i topp för rekordmånga utländska Sverigebesökare

I juni, juli och augusti växte utländsk turism till Sverige nära dubbelt så mycket som sommaren innan. Under semestern i Sverige har besökarna mest ägnat sig åt shopping, storstadsliv och upplevelser på landsbygden, enligt Visit Swedens undersökning bland Sverigeintresserade resenärer.

Sverige fortsätter att locka allt fler utländska turister, och under juni, juli och augusti gjordes 450 000 fler övernattningar jämfört med förra sommaren och hittills under 2018 totalt nära en miljon fler övernattningar. Hälften av övernattningarna från utlandet görs under sommarmånaderna. Det framgår av färsk statistik från Tillväxtverket/SCB över antalet övernattningar på hotell, campingplatser och andra kommersiella boendeanläggningar. Sommaren 2017 ökade antalet övernattningar från utlandet med 248 000.

Under sitt senaste Sverigebesök* har de resvana och nyfikna turisterna i Visit Swedens målgrupp mest ägnat sig åt shopping, stadsliv och upplevelser på landsbygden över hela landet. Också mat och dryck samt svensk kultur och livsstil är populärt att utforska.

- Sveriges livfulla städer, lättillgängliga skogar, genuina samhällen, långa vackra kuster och inte minst svenskarnas öppenhet uppskattas av fler turister för varje år. Visit Sweden jobbar för att inspirera människor att stanna längre och göra mycket när de är här, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

Sveriges största utlandsmarknad Norge ökar med flest övernattningar under sommaren, 171 000, och nådde rekordnivån 2,3 miljoner. Bland norrmännen var shopping ett ännu mer omtyckt nöje under semestern än hos andra nationaliteter.

Resandet från Danmark återhämtade sig från de senaste två somrarna och ökade med nära 60 000 övernattningar. Utöver shopping hade danskarna under Sverigeresan en förkärlek för den svenska landsbygden och naturupplevelser. Även resandet från USA fortsätter att öka kraftigt med 22 000 fler övernattningar.

Totalt gjordes 16,2 miljoner övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och privat förmedlade stugor och lägenheter under 2017.

Mest populära aktiviteter i Sverige under senaste besöket*
1.Shopping
2.Uppleva städer med nöjesliv, museer och restauranger
3.Uppleva landsbygden
4.Uppleva god mat, dryck och restaurangmiljöer
5.Uppleva svensk kultur, tradition och livsstil
6.Utomhusupplevelser under vår, sommar och höst
7.Vandring
8.Rundresa i Sverige
9.Besöka familj eller vänner
10.Uppleva design, konst, historia, teater

*Svaren avser aktiviteter under en genomförd Sverigeresa de senaste 5 åren.
Källa: Visit Swedens målgruppsanalys 2018. Respondenterna är resenärer i Visit Swedens prioriterade målgrupp Den globala resenären i 7 länder, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA.

Källa övernattningsstatistik: Tillväxtverket/SCB

För mer information

Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56