Stefan Löfven ger naturtips i kampanj för Sverige

Att kasta macka och ta en skogspromenad är två tips som statsminister Stefan Löfven vill dela med sig av till utländska turister. I Visit Swedens initiativ Freedom to Roam bjuder Sverige in alla att ta del av den vackra storslagna naturen via allemansrätten. Initiativet är ett resultat av Näringsdepartementets satsning till Visit Sweden att marknadsföra den svenska naturen för utländska turister.

- Sveriges storslagna natur i kombination med vår allemansrätt är en av Sveriges största tillgångar när det kommer till att göra Sverige till ett attraktivt land att besöka. Visit Sweden jobbar hårt för att få fler människor att få upp ögonen för Sverige som turistmål oavsett om man söker sig hit för avkoppling eller äventyr, säger statsminister Stefan Löfven.

Som första land i världen listade Visit Sweden nyligen hela Sverige och den svenska naturen på den globala resetjänsten Airbnb. I stället för vanliga boendeannonser ligger exempel på natursköna platser, som är tillgängliga via den svenska allemansrätten, uppe för Airbnbs miljontals besökare.

Initiativet Freedom to Roam har skapat uppmärksamhet för Sverige som naturdestination i USA och över hela världen. Bland annat USA Today, New York Post, brittiska the Telegraph, India Times och Lonely Planet har skrivit om Sverige och initiativet, och totalt har friheten i den svenska naturen spridits i över 500 artiklar över stora delar av världen.

Under 2016 och 2017 driver Visit Sweden satsningen Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, som svar på en särskild satsning från Näringsdepartementet.

I Visit Swedens engelska Facebookflöde listar statsministern också några av sina bästa tips att göra i den svenska naturen.

1. Ta ett glas vin med min fru Ulla och njuta av utsikten av den dramatiska kuststräckan längs Höga Kusten, nära min hemstad Örnsköldsvik.

2. Vandra i någon av Sveriges stora skogar, något som är väldigt avslappnande i all sin enkelhet.

3. I mitt sommarhus i norra Sverige är hela naturen min trädgård och att hugga lite ved på morgonen kan verkligen rensa huvudet.

4. Det handlar inte bara om att vara i naturen, det handlar också om vad naturen har att ge. Till exempel svenska hjortron, även kända som ”guldet från norr”. Prova dem till våfflor och lite glass.

5. ”Kasta macka” vid en vacker sjö.

https://www.facebook.com/VisitSweden/ (Välj standardsida under regionsinställningar.)

Om Freedom to Roam i statsministerns Facebookflöde

Freedom to Roam

Kampanjfilm om initiativet Freedom to Roam och allemansrätten

Freedom to Roam på Airbnb