Svenskarnas egna magiska ögonblick ska dra fler utländska besökare

Ingen kan bättre beskriva den svenska sommarens magiska ögonblick än svenskarna själva. Nu tar dessa ögonblick plats i den officiella marknadsföringen av Sverige som resmål. Kommunikationsbolaget VisitSweden, som marknadsför Sverige utomlands, låter svenskarnas sommarbilder stå i centrum i stora kampanjer i Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna.

De bästa semesterminnena handlar om känslor och ögonblick vi upplever och inte om vad vi gjorde, eller när. En kopp kaffe på ett café på Söder, doften av backtimjan som växer vid badstranden, fraset av förseglet som slår på kryss över fjärden, smaken av färska blåbär på skogspromenaden eller en lunch med rökt sik och färskpotatis på gräsmattan vid stugan. Svenskarna är bra på att fånga dessa ögonblick på bild, vilket syns inte minst på sociala medier.

VisitSweden har sedan flera år arbetat med att låta en äkta och ocensurerad Sverigebild överraska och locka utländska resenärer. Nu vill VisitSweden låta de äkta och magiska sommarögonblicken stärka den officiella marknadsföringen av Sverige och är på jakt efter svenskarnas egna bilder och berättelser från alla delar av landet.

-  Vi ville skapa något som är mer äkta och intressant än en vanlig guidebok, och ingen gör detta bättre än svenskarna själva, exempelvis på sociala medier, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Kampanjen Swedish Moments ska locka fler turister till stugor och campingplatser över hela Sverige. Norrmän, danskar, tyskar och holländare ska få upp ögonen för de små, magiska ögonblick som man kan uppleva i den svenska naturen och städerna.

-  Undersökningar visar att det finns nio miljoner resenärer som kan tänka sig att resa till Sverige inom målgruppen för den här kampanjen. Redan nu spenderar utländska besökare över 100 miljarder kronor årligen i Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Svenskar från olika delar av Sverige har redan bidragit med cirka 500 bilder från sina bästa sommarögonblick, vilka nu visas upp på kampanjens olika kampanjsidor. Där kan turisterna hitta allt från nya Helix på Liseberg och skärgårdsliv i Smögen till vandringsleder till Njupeskär i Dalarna.

Svenskarnas bilder med berättelser laddas upp på http://my.swedishmoments.se/. Bilderna som läggs upp taggas i olika kategorier utifrån bland annat geografisk plats och typ av miljö. Innehållet på sajten anpassas därmed efter besökarens beteende på kampanjsidan, och visar upp annat relaterat innehåll som knyts till exempelvis ort eller tema.

www.swedishmoments.se

Kampanjsidor i Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna
www.swedishmoments.no
www.swedishmoments.dk