Sverige är vacker natur, vänliga människor och god mat

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2009 11:06 CEST

Nu har utländska besökare fått säga sitt om resmålet Sverige. Vackra landskap, vänliga människor, kyla, snö och ren miljö och är några av de vanligaste associationerna för bland andra tyskar, danskar, fransmän, britter och amerikaner. Men var tionde fransman tänker på vackra kvinnor och var tionde tysk tänker på älgar. Det visar en undersökning som VisitSweden har gjort i tio länder.

Drygt 15 000 potentiella resenärer från bland annat Danmark, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA har i undersökningen fått svara på frågan "Vilket är det första du tänker på när du tänker på Sverige som besöksmål?" Vanliga associationer är kyla, snö, blondiner och natur, men också vänliga människor, mat, ren miljö och kungligheter är några av de spontana svaren.

- Vi vill uppgradera den klassiska Sverigebilden med det moderna och progressiva livsstilen i Sverige. Att man på samma resa kan uppleva en kombination av exotiska upplevelser i storslagen natur och storstadspuls med en innovativ design- och modescen är en av Sveriges absolut största styrkor. Men att Sverige så starkt förknippas med vår natur ger oss också en möjlighet att ta en position som en miljömässigt hållbar destination i resenärernas medvetande, säger Thomas Brühl, vd VisitSweden.

Danskarna har börjat uppfatta Sverige som en destination där man får mycket för pengarna, medan britterna har rakt motsatt uppfattning. Tyskarnas fascination för älgar är fortfarande stark. Att Sverige är relativt okänt som destination visar sig också i fransmännens association till fjordar och amerikanernas koppling mellan Sverige och choklad.

- Det tar lång tid att ändra bilden av ett land, samtidigt som resenärer idag tar intryck från många olika håll. Exempelvis har framgången för svenska kriminalromaner, som exempelvis Stieg Larssons böcker, påverkat bilden av Sverige i Frankrike. Trenden att ta del av andra besökares erfarenheter blir också allt starkare och därför har VisitSweden låtit Sverigebesökarnas egna rekommendationer i sociala medier som vår egen CommunityOfSweden.com få en framträdande plats i marknadsföringen, säger Thomas Brühl.

VisitSweden har statens och turistnäringens uppdrag att marknadsföra Sverige och svenska destinationer och upplevelser internationellt.

Den officiella sajten för Sverige som destination, www.visitsweden.com, genomsyras av bilder och berättelser från både svenskar och Sverigeresenärer som delar med sig av sina smultronställen. Det var bland annat detta som var orsaken till att visitsweden.com utnämndes till förra årets allra bästa sajt av tidningen InternetWorld.

Fem nationaliteters främsta associationer till Sverige som besöksmål.

• Skidåkning
  • Skogar
  • Billigt
  • Tyskland

• Älgar
  • Kallt/sjöar/vatten
  • Kungligheter/snö/Stockholm
  • Skogar/fiske/IKEA
  • Frankrike

• Fjordar
  • Blondiner
  • Storbritannien

• Dyrt
  • Skidåkning
  • Blondiner/rent/ABBA/vänligt folk
  • USA

• Skidor
  • Mat
  • Blondiner/fjäll
  • Den webbaserade undersökningen har genomförts i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien och USA.

För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com
    För ytterligare information | kontakta Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00,
    Bo Söderström, informationsdirektör VisitSweden, tel 0739-44 73 91

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 13 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Utländska besökare spenderar 91 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än exporten av personvagnar och järn och stål. Svensk turistnäring sysselsätter nästan 160 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2008.)