Twitterkontot @sweden har blivit en internationell framgång

För fyra månader sedan nylanserade Sverige Twitterkontot @sweden. Strategin är att vanliga svenskar tar över Sveriges officiella Twitterkonto varje vecka och twittrar i namnet Sverige. Det har resulterat i 9 000 tweets och antalet personer som följer kontot har ökat från 8 000 till 28 000 personer. VisitSwedens och Svenska institutets initiativ Curators of Sweden har uppmärksammats över hela världen och blivit en stor framgång.

Sedan december 2011 har 18 svenskar varit ansvariga för @sweden. Bland annat har en fårbonde, en lesbisk lastbilschaufför, en kvinnlig präst och en svensklärare twittrat om sitt liv och sin vardag från @sweden. Den ocensurerade öppenheten och modet att släppa kontrollen har skapat stor uppmärksamhet på Twitter. Men också nyhetsinslag i CNN, BBC och Fox News, artiklar i Boing Boing, Mashable, Al Jazeera, Washington Post och Vogue Italia tillsammans med artiklar av Reuters och AP har spridit nyheten över världen. Hittills har initiativet nått människor i 120 länder och fått nio efterföljande initiativ.

- Sverige är ett öppet samhälle och vill visa samma transparens i vår officiella Twitternärvaro som vi har i andra kanaler inom VisitSweden. Genom en nära dialog med målgruppen har vi visat att vårt innovativa tänkande har skapat ett ökat intresse för Sverige. ”Curators” har skapat en nyfikenhet på Sverige och allt som vårt land har att erbjuda, säger Maria Ziv, marknadsdirektör på VisitSweden.

- VisitSweden har arbetat med social media länge i kommunikationen om Sverige som besöksdestination. Konceptet Curators of Sweden togs fram baserat på den erfarenhet vi fått i arbetet med CommunityOfSweden.com som lanserades redan 2007 - en plats där svenskar och utländska turister kan dela med sig av bilder och reseberättelser utan censur. Vi såg satsningen på @sweden som naturlig efterföljare, fortsätter Maria Ziv.

Huvudstrategin i detta projekt är att en enstaka röst inte kan representera hela Sverige och beskriva vad Sverige och svenskarna står för. Sveriges rika och diversifierade kultur kan genom Twitterkontot förmedlas på ett personligt sätt till en stor internationell målgrupp och skapa en genuin dialog.

Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00, thomas.bruhl@visitsweden.com
Maria Ziv, Director of Marketing, VisitSweden, tel 0703-97 72 29, maria.ziv@visitsweden.com
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 0705-25 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com

18 curators fram till och med den 15 april, varav 10 män och 8 kvinnor.

Ålder: 21 – 60+.

Geografisk spridning: Curators kommer från Ljungsbro, New York, Stockholm, Umeå, Uppsala, Linköping, Helsingborg, Göteborg, Örebro.

Yrken: Journalist, reklamare, bonde, student, präst, lastbilschaufför, lärarinna, byråsekreterare, bibliotekarie, entreprenör, jurist, brandman, arbetssökande, skribent, statsvetare, PhDc in Sociology of Law.

Twitterstatistik:

-                 Kloutscore:   66 (ämnen: Sweden, Travel & Tourism, Europe)
-                 Tweets:         9 000+
-                 ReTweets:     7 800+
-                 Mentions:      31 400+
-                 Följare:          28 000

Efter att Sverige startade @sweden har flera initiativ med liknande teman följt efter: @TweetweekUSA, @WeAreAustralia, @PeopleofLeeds, @CuratorsMexico, @Basquesabroad och @MunichLovesU.

Dessa konton drivs så vitt VisitSweden känner till av privata initiativ och inte av officiella organisationer.

• varumärke sverige
  • sverige

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring. Utländska besökare spenderar nästan 87 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än dubbelt så mycket som värdet av den svenska personbilsexporten. Svensk besöksnäring sysselsätter cirka 162 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2010.)