Twitterkontot @sweden nominerat till Guldägget och Stora PR-priset

VisitSwedens och Svenska institutets initiativ Curators of Sweden har nominerats i två kategorier i Guldägget, som arrangeras av Sveriges Kommunikationsbyråer. Curators of Sweden är också nominerat till Stora PR-priset.

Idag avslöjades de bidrag som nominerats i kommunikationstävlingen Guldägget. VisitSwedens och Svenska institutets initiativ Curators of Sweden, där Sveriges officiella Twitterkonto @sweden har släppts till vanliga svenskar, har nominerats i två kategorier, Digitalt och PR. Vinnarna avslöjas den 17 april.

Curators of Sweden har också nominerats till Stora PR-priset, som arrangeras av Svenska PR-företagen i samarbete med Newsdesk**.

Sedan december har 15 svenskar, bland annat en fårbonde, en lesbisk lastbilschaufför, en kvinnlig präst och en svensklärare, twittrat om sitt liv och sin vardag från @sweden. Den ocensurerade öppenheten och modet att släppa kontrollen skapade stor uppmärksamhet på Twitter, och följarantalet har växt från 8 000 till cirka 27 000. Men också nyhetsinslag i CNN, BBC och Fox News, artiklar i Boing Boing, Mashable, Al Jazeera, Washington Post och Vogue Italia tillsammans med artiklar av Reuters och AP har spridit nyheten över världen. Hittills har initiativet nått människor i 120 länder och fått nio efterföljare.

Bakom initiativet står VisitSweden och Svenska institutet, tillsammans med byrån Volontaire.

www.curatorsofsweden.com

Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00, thomas.bruhl@visitsweden.com
Maria Ziv, Director of Marketing, VisitSweden, tel 0703-97 72 29, maria.ziv@visitsweden.com
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 0705-25 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com
Agnes Gudmundsson Lidbeck, pressansvarig Svenska institutet, tel 073-684 20 60, agnes.gudmundsson.lidbeck@si.se

*Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Tävlingen Guldägget startade 1960.

**Stora PR-priset drivs av branschorganisationen Svenska PR-företagen tillsammans med Mynewsdesk. Priset syftar till att premiera ett kvalificerat, strategiskt och idébärande PR- och kommunikationsarbete som skapat ett påtagligt resultat. Priset delas ut årligen till en individ, en grupp, ett företag eller en organisation.

• varumärke sverige
  • kommunikation

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring. Utländska besökare spenderar nästan 87 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än dubbelt så mycket som värdet av den svenska personbilsexporten. Svensk besöksnäring sysselsätter cirka 162 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2010.)