Världskongress för naturturism till Sverige

Sverige har en stark internationell profil som naturdestination och idag tillkännages att den internationella kongressen Adventure Travel World Summit kommer att arrangeras i Sverige och Göteborg 2019. Kongressen samlar internationella researrangörer och medier med fokus på naturresor. Bakom ansökan står Visit Sweden, Tillväxtverket och flera svenska regioner.

Allt fler internationella turister efterfrågar naturnära upplevelser och söker efter det som är genuint, bekvämt och lättillgängligt. Sverige har en stark naturprofil hos utländska resenärer och den främsta associationen är ett vackert land med unik orörd natur, tillgänglig för alla. Öppenhet, frihet och hållbarhet rankas också högt.

2019 kommer Adventure Travel Trade Associations internationella kongress för naturresearrangörer och medier, Adventure Travel World Summit, att arrangeras i Göteborg. 850 deltagare från hela världen ska skapa nätverk och ta del av kunskap och nyheter inom naturturism, men också testa naturupplevelser i stora delar av Sverige med skräddarsydda program. I år arrangerades kongressen i Argentina, 2018 kommer den till Italien och i september 2019 genomförs kongressen alltså i Sverige.

- Sverige och inte minst den svenska naturen lockar fler och fler utländska turister. Det gör besöksnäringen till en jobbmotor över hela landet. Att Sverige under kongressen blir global arena för viktiga aktörer inom naturturism ger oss en ännu starkare position på världskartan och fler möjligheter att utveckla vår nya basnäring, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

I Sverige har flera initiativ tagits för att utveckla fler naturnära upplevelser och stärka marknadsföringen av svensk natur för en internationell marknad. Besöksnäringen utvecklar en egen strategi för naturturism, Tillväxtverket arbetar för att företag och destinationer ska bli mer internationellt konkurrenskraftiga, till exempel i regeringsuppdraget Hållbar produktutveckling med fokus på natur- och kulturturism, många turistföretag utvecklar nya naturbaserade upplevelser och Visit Sweden har fått extra resurser av regeringen för att satsa på internationell marknadsföring av hållbara upplevelser i den svenska naturen.

Ett starkt skäl till att Adeventure Travel Trade Association väljer Sverige är den svenska naturnära livsstilen och tillgängligheten till naturen, även i städerna. Att Sverige fokuserar på samarbete och inkluderar flera regioner och organisationer i arbetet med naturturism imponerade också på ATTA.

- Att Adventure Travel Trade Association väljer Sverige är en stor framgång och resultatet av många svenska organisationers dedikerade arbete. Världskongressen kommer att sätta Sverige i fokus på ett sätt som inte skett tidigare och nu gäller det för Sverige att möta upp med ett brett utbud av upplevelser i den svenska naturen som passar internationella gäster, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

Visit Sweden ansökte om att arrangera Adventure Travel World Summit tillsammans med Tillväxtverket och flera regionala turistorganisationer i Sverige. Arbetet med kongressen och med visningsresor till olika delar av Sverige har redan startat, bland annat tillsammans med Turistrådet Västsverige, Tourism in Skåne, Region Västmanland, Jämtland Härjedalen Turism, Swedish Lapland Visitors Board och Visit Värmland.

Visit Swedens marknadsföring av Sverige i samband med Adventure Travel World Summit är en del av programmet Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, som finansieras av regeringen.

Om Adventure Travel World Summit

Sveriges ansökan till Adventure Travel World Summit 2019

För mer information

Bitte Olsson, pressansvarig på Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56