VisitSweden och Volvo ska nå 4 miljoner amerikaner i gemensam Sverigekampanj

Kan turism sälja fler bilar och ett bilmärke stärka Västsverige som destination? Med flera kärnvärden som är identiska för Sverige och Volvo ska en gemensam marknadsförings-kampanj från VisitSweden och Volvo Overseas Delivery i USA leda till fler amerikanska turister och fler sålda bilar.

I marknadsföringen av Sverige som destination vill VisitSweden stärka bilden av Sverige i USA som bland annat omtänksamt, innovativt och hållbart. Detta är styrkor som även Volvo vill lyfta fram på den amerikanska marknaden, där många ser Volvo som svenskt. VisitSweden och Volvo genom Volvo Overseas Delivery kör nu en gemensam Sverigekampanj som ska locka fler amerikaner att resa till Sverige för att hämta ut och provköra sin nyköpta Volvo. Kampanjen är en del av ett längre samarbete.

-  Att samarbeta med andra branscher är ett framgångsrecept som vi jobbar med sedan några år tillbaka för att nå potentiella Sverigeresenärer. Varje år spenderar utländska besökare över 100 miljarder kronor i Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Att Volvo har sitt ursprung i Sverige och Göteborg ger en direkt koppling till Sverige som resmål. Bakom kampanjen, som har som mål att öka kännedomen om Sverige, Västsverige, Göteborg och Volvo Overseas Delivery Program, står också Västsvenska Turistrådet, Göteborg & Co och SAS.

-  VisitSweden använder sig av den svenska livsstilen i marknadsföringen, vilket är en drivkraft för resenärer att besöka Sverige. I USA finns det en stor potential att få fler att komma hit, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Sverige är förknippat med positiva värden och förhållandevis väl känt som land, men ännu inte lika bekant som destination. Enligt VisitSwedens målgruppsanalyser vill amerikanska besökare på besök i Sverige helst resa runt, ägna sig åt kultur, historia, utomhusupplevel-ser och njuta av god svensk mat. VisitSweden riktar all Sverigemarknadsföring mot en utvald målgrupp som söker nya resmål, är internetvan och med högre inkomst än genomsnittet. I målgruppen finns 6,5 miljoner amerikaner.

En bärande del i kampanjen har varit att låta skribenter från fyra trendsättande bloggar om kultur, ekoturism, naturupplevelser och mat göra varsin resa i Västsverige. De har delat med sig av sina intryck av Sverige på bloggarna, Instagram och Twitter.

Mellan januari och juni i år ökade övernattningarna från USA med 16 procent jämfört med samma period förra året. Även på lång sikt har resandet från USA har ökat. Mellan 2008 och 2013 hade Sverige 15 procent fler amerikanska övernattningar.

Mer om kampanjen #inaVolvo

Kampanjens mål är att öka kännedomen om Sverige, Västkusten, Göteborg och Volvo Overseas Delivery Program.

Kampanjen pågår till den 10 september och ska sammanlagt nå 4 miljoner potentiella resenärer och Volvoköpare.

Kultur- och designblogg: http://www.designmom.com/2014/08/visit-sweden-gothenburg/, http://instagram.com/designmom

Ekoturistblogg: http://greenglobaltravel.com/2014/08/15/west_sweden_10_things_we_love/

Äventyrsblogg: http://jdombstravels.com/bohuslan-coast/

Matbloggare: https://twitter.com/kevinandamanda, http://instagram.com/kevinandamanda

Bilder och inlägg har taggats med #WestSweden och #inaVolvo.

Källa besöksstatistik: SCB/Tillväxtverket

Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör på VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900
Bitte Olsson, pressansvarig på VisitSweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56

• volvo
  • bil
  • västsverige
  • göteborg

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen riktas till en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Tillsammans med våra samarbetspartners väljer vi rätt Sverigebudskap och rätt kanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring. Svensk turistindustri står för 3,1 procent av BNP, omsätter 284,4 miljarder kronor och sysselsätter 173 000 personer (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 106 miljarder kronor. (Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2013.)