Foto: Granö Beckasin

Resultat från ett besöksnäringsprojekt i länet presenteras

Mellan åren 2015 till 2018 har Umeåregionen drivit Projekt Effekt. Ett treårigt EU- projekt för små och medelstora företag inom besöksnäringen. Nu presenteras de första resultaten genom en film som går att ta del av på Visit Umeås Youtubekanal.

- "Det känns roligt att äntligen kunna presentera några av de resultat vi ser från projektets insatser och aktiviteter. Särskilt viktigt har varit vad företagen i destinationen tycker!" säger Projektledare Sirpa Kärki.

Projekt Effekts mål har varit att öka konkurrenskraften för små och medelstora företag i Umeåregionen. Fokusområden har varit destinationsutveckling med hållbarhet i fokus, marknadsetablering och marknadsnärvaro samt samverkan mellan turistiska företag. Sammanlagt har 172 företag och organisationer och totalt 589 personer deltagit i projektet.

Projekt Effekt är finansierat av kommunerna Vännäs, Robertsfors, Vindeln, Nordmaling och Umeå, River Country Ekonomisk förening, Region Västerbotten samt EU´s regionala utvecklingsfond. Projektägare är Umeå kommun.

För mer information, kontakta Projektledare Sirpa Kärki, 070-67 22 609 sirpa.karki@umea.se

Foto: Petter Lämås

Destinationsbolaget Visit Umeå arbetar med att utveckla, marknadsföra och sälja in Umeå och Umeåregionens turistiska utbud mot prioriterade och relevanta målgrupper. Målsättningen är att driva fler inresande privat-, grupp- och mötesresenärer till destinationen. Destinationsbolaget ska också arbeta med att utveckla, marknadsföra och sälja in Umeå centrum mot prioriterade målgrupper för att driva fler besökare till centrum och bidra till en attraktiv och levande stadskärna. Bolaget ägs gemensamt av företag inom besöksnäring, mötesindustri, handel, fastighetsbolag och Umeå kommun.