The Edible Country utökas 2020 till två bokningsbara bord i den värmländska naturen

The Edible country är en kampanj som Visit Sweden driver tillsammans med Visit värmland och flera andra svenska regioner för att öka lusten till att uppleva naturnära måltidsupplevelser i Sverige. Efter en stor medial succe 2019 hoppas Visit Värmland tillsammans med två entreprenörer att även 2020 kommer vara ett framgångsrikt år för kampanjen.

Under 2020 kommer konceptet i Värmland att utökas och bestå av två bokningsbara bord. Tillsammans med två lokala entreprenörer kommer det att finnas olika måltidsupplevelser för gästen att ta del av.

Konceptet består av två delar. Kampanjen The Edible Country, som marknadsförs via Visit Sweden ska inspirera utländska turister till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen och skapa uppmärksamhet för destinationen Sverige i framför allt Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. Borden kan bokas mellan maj och september. När du bokar din plats vid ett av borden ingår ett cooking-kit som innehåller nödvändiga verktyg för att förbereda måltiden, och du kan boka till fler tillägg, till exempel din egen personliga guide eller kock, eller en korg med ingredienser för att laga recept utomhus.

I den andra delen av konceptet utvecklar entreprenören själv arrangemang kring borden som kan se olika ut beroende på säsong eller vart borden placeras i landet.

– Det är här vi kommer att kunna se entreprenörernas egen prägel på aktiviteter och olika måltidsupplevelser kring borden, säger Sarah Andrén projektledare på Visit Värmland. Vi har valt två lite olika platser för borden för att visa på olika värmländska miljöer som kan attrahera olika målgrupper men vi tror också att det kan vara spännande att besöka båda borden då båda har fantastiska omgivningar och möjlighet till fler upplevelser och aktiviteter i närheten.

I Värmland kommer de bokningsbara borden att placeras i närheten av Selma Spa i Sunne och i Grums vid sjön Värmeln i anslutning till Kungskvarnen i Borgvik.

– Samarbetet kring The Edible Country gifter sig fint med övriga aktiviteter kopplade till skog och natur som vi lanserar under 2020 med arbetsnamnet "skogseffekten". Bordet är placerat i nära anslutning till Selma Spa, i Sälglunden, en vacker glänta. Att boka bord här är mer än bara en härlig matupplevelse, det är också en investering i dig själv! säger Anders Pertun vd på Selma Spa.

– Bordet kommer att finnas på en fantastisk plats med kvällssol invid sjön Värmeln, med fina bad och fiskemöjligheter, inte långt från Kungskvarnen i Borgvik. Och vi kan erbjuda en korg med viltkött, bär och svamp från markerna härikring. Vi vill att våra gäster ska upptäcka och få ta del av naturen och allt gott som kommer från den, säger Anki Lundsten från Kungskvarnen i Borgvik.

Sarah Andrén, Visit Värmland. 072-142 21 23, sarah.andren@visitvarmland.se
Anki Lundsten, Kungskvarnen i Borgvik, 070-669 55 60, kvarnen@iborgvik.se