Västanå Teater vinnare av Värmlands Turismpris 2018

Västanå Teater, vinnare av Värmlands Turismpris 2018.

Den 22 november delade Visit Värmland ut pris till besöksnäringen i Värmland. Med Värmlands Turismpris, som består av 10 000 kronor, uppmärksammar Visit Värmland en person, företag eller organisation som på ett betydelsefullt sätt bidragit till att stärka den värmländska besöksnäringen. Värmlands Turismpris gick i år till Västanå Teater med följande motivering:

"År efter år fyller de Berättarladan med sina musikaliska, konstnärliga och uttrycksfulla föreställningar. Med berättartradition och nytänkande scenkonst hittar de nya vägar att samverka inom besöksnäringen. De tar fasta på myt, saga och på poesin och är ett kärt besöksmål och en kulturbärare av rang man gärna återkommer till. Berättartraditionen är en mycket viktig del av Värmland".

Klarälvsloppet, Årets Uppstickare

Visit Värmland delade samtidigt ut Årets Uppstickare. Med detta vill man synliggöra en aktör som genom nytänkande (utveckling av befintlig verksamhet eller nystart) utmärkt sig inom besöksnäringen i Värmland. Årets Uppstickare 2018 blev Klarälvsloppet med följande motivering:

"Idrottsevenemanget vänder sig till en bred publik, allt från proffs till motionärer, unga som gamla. En miljövänlig aktivitet som visar upp den värmländska naturen och är ett välkommet bidrag till besöksnäringen med stor potential för tillväxt. Nästan nytt och redan historiskt!"

Connect and share – Den delningsbara destinationen blev Årets Uppsats

"Med uppsatsen ”Connect and share” – Den delningsbara destinationen” synliggör Sofia Eliasson och Frida Johansson relationen mellan Airbnb, hyresvärdar och turismorganistioner i Karlstad. Uppsatsen bidrar med kunskap om den så kallade delningsekonomin och studenterna visar att Airbnb både utgör ett tillskott och utmaning till den traditionella boendemarknaden inom besöksnäringen såsom hotell och vandrarhem. I uppsatsen diskuteras även det stora mörkertalet kring hur många övernattningar som de facto sker genom Airbnb i Värmland.”

Prisutdelare var Gunilla Ingemyr, ordförande i Sunne kommunfullmäktige. Juryn bestod av Visit Värmlands styrelse som också utsåg de tre finalisterna i de två kategorierna:

Värmlands Turismpris 2018 – finalister:

• Klässbols Linneväveri
• Sandgrund Lars Lerin
• Västanå Teater

Årets Uppstickare 2018 – finalister:

• Artisan Bread
• Kulinarika
• Klarälvsloppet

Priserna går till dem som bäst lyckats uppfylla följande kriterier:

Värmlands Turismpris

• Internationella inslag i verksamheten