Årets entreprenörsskola finns i Malmö

Malmö Borgarskola var bäst på att jobba med entreprenörskap för eleverna det gångna läsåret. Därför fick skolan Vismas pris till Årets UF-skola när SM i Ung Företagsamhet avgjordes på Stockholmsmässan på tisdagskvällen.

Priset delades ut av Anette Citron, som är områdesansvarig för skolor och utbildningsföretag hos Visma Spcs. Så här skrev juryn i sin motivering:

”Genom att arbeta med en väl förankrad och långsiktig strategi, en stor andel certifierade lärare och med entreprenörskap som ett naturligt och integrerat inslag i alla utbildningsprogram, framstår det både i detaljer och helhet att ett utmärkt exempel för Ung Företagsamhet i skolan finns på Malmö Borgarskola”.

Stort engagemang
Visma Spcs är den ledande leverantören av ekonomiprogram både till landets småföretagare och till landets skolor. Eleverna vid sju av tio skolor som deltog i Ung Företagsamhet läsåret 2010-11 använde program från Visma för att fakturera, bokföra och göra webbsidor. Dessutom finns programmen i undervisningen på åtta av tio högskolor och universitet.

Vismas pris till Årets UF-skola delades i år ut för tredje gången. De två tidigare åren har priset gått till Sven Eriksonsgymnasiet i Borås och Staffangymnasiet i Söderhamn.

Nya företag ger nya jobb
Nästan var fjärde gymnasieelev av de 200 000 som sedan starten 1980 deltagit i UF-verksamhet har startat eget företag i vuxen ålder. I snitt anställer dessa företagare fyra personer, vilket gör att de har bidragit till cirka 200 000 nya arbetstillfällen.

• Läs mer om riksfinalen och alla vinnarna i Ung Företagsamhet 2011 på www.ungforetagsamhet.se.
• Följ Vismas Facebooksajt för lärare och elever på www.facebook.com/vismaspcsundervisning.
• Bilder för fri publicering medföljer (se nedan).

För ytterligare information, kontakta:
Anette Citron, ansvarig skola och utbildning Visma Spcs, 0470-70 61 32, anette.citron@visma.se
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

• gy2011
  • entreprenörskap
  • malmö borgarskola
  • ung företagsamhet

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.