Årets nyföretagarkommun 2016: Östersund är Sveriges bästa kommun för nya företagare

Östersund har utsetts till Årets nyföretagarkommun 2016. Juryn lyfter särskilt fram stadens omställning från industri- och regementsstad till modern företagsstad med stark tillväxt inom tjänster och handel. Prissumman på 100 000 kronor ur Vismafonden delas ut på mässan Eget Företag i dag.

– De små och medelstora företagen är Sveriges främsta tillväxtmotor. Att uppmärksamma kommuner som satsar för att fler ska välja småföretagslivet känns både viktigt och roligt. Under 2016 har Östersund varit den bästa nyföretagarkommunen, säger Visma Spcs vd Daniel de Sousa.

Sex kommuner var nominerade till Årets nyföretagarkommun 2016: Askersund, Hudiksvall, Sigtuna, Solna, Åsele och Östersund. Priset delas ut för tolfte året i rad och är instiftat av Visma och NyföretagarCentrum.

Kommunerna har nominerats utifrån hur många nya företag som startats per tusen invånare från nyårsdagen 2015 till den 30 juni 2016. En jury med representanter från Visma Spcs och NyföretagarCentrum har dessutom bedömt kommunernas arbete för att hjälpa lokala entreprenörer att starta nya företag.

– Östersund har visat hur kommuner kan arbeta aktivt tillsammans med lokala entreprenörer för att fler nya företag ska blomstra och skapa jobb. Goda relationer mellan kommun och näringsliv är avgörande och gör också att orten inte blir beroende av en eller ett par stora arbetsgivare, säger Daniel de Sousa.

Prissumman på 100 000 kronor delas ut till lokala initiativ eller organisationer under tre års tid, i samråd mellan vinnarkommunen och instiftarna. Tidigare år har prissumman, som kommer ur Vismafonden, bland annat använts till nyföretagande med inriktning på ungdomar och invandrare.

Juryns motivering:
”Jämtland är till stor del byggt av småföretag. En trend som nu är väl förankrad i residensstaden. Östersund har gjort en fantastisk resa från industri- och regementsstad till det moderna samhället med allt större andel verksamheter inom tjänster och handel. Det här är en viktig utveckling som bidrar till ett mångfacetterat näringsliv där en ort inte står och faller med ett fåtal dominerande arbetsgivare. Eftersom det är i de små företagen de nya jobben skapas är det viktigt att trenden fortsätter och att utvecklingen inte stannar av. Den allt snabbare digitaliseringen skapar goda förutsättningar för mångfald i näringslivet och bidrar samtidigt till en livskraftig kommun.”

För mer information, kontakta gärna:
Daniel de Sousa, vd Visma Spcs, 070-335 86 84
Mats Evergren, marknadschef NyföretagarCentrum, 070-814 44 04
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32

Fakta: Tidigare vinnare
I fjol utsågs Ystad till Årets nyföretagarkommun. Tidigare vinnare är Strängnäs 2005, Helsingborg 2006, Gnosjö 2007, Norrtälje 2008, Åre och Strömstad 2009, Enköping 2010, Vara 2011, Sigtuna 2012, Uppvidinge 2013 och Simrishamn 2014.

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.