Årets UF-skola fick pris från Visma

Staffangymnasiet i Söderhamn var bäst på att jobba med Ung Företagsamhet det gångna läsåret. Därför fick skolan Vismas pris till Årets UF-skola när SM i Ung Företagsamhet avgjordes i Älvsjömässan på tisdagskvällen.

Priset delades ut av Anette Citron, som är områdesansvarig för skolor och utbildningsföretag hos Visma Spcs. Så här skrev juryn i sin motivering:

”Genom att arbeta med en väl förankrad och långsiktig strategi, där satsningen på de engagerade lärarna är tydlig och samarbetet mellan utbildningsprogrammen uttalad, framstår det både i detaljer och helhet att ett utmärkt, lärande exempel för Ung Företagsamhet i skolvärlden finns på Staffangymnasiet i Söderhamn”.

Stöd till ungt företagande
Visma Spcs är den ledande leverantören av ekonomiprogram både till landets småföretagare och till landets skolor. Eleverna vid sju av tio skolor som deltog i Ung Företagsamhet läsåret 2009-10 använde program från Visma för att fakturera, bokföra och göra webbsidor. Dessutom finns programmen i undervisningen på åtta av tio högskolor och universitet.

Vismas pris till Årets UF-skola delades första gången ut i fjol, då det gick till Sven Eriksonsgymnasiet i Borås. Visma är guldpartner till organisationen Ung Företagsamhet.

23 procent av de 194 000 ungdomar som sedan starten 1980 deltagit i UF-verksamhet har startat eget företag i vuxen ålder. I snitt anställer dessa företagare fyra personer, vilket gör att de har bidragit till minst 180 000 nya arbetstillfällen.

• Läs mer om riksfinalen och alla vinnarna i Ung Företagsamhet på www.ungforetagsamhet.se.

För ytterligare information kontakta
Anette Citron, ansvarig skola och utbildning Visma Spcs, 0470-70 61 32, anette.citron@visma.se
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

• ungt företagande
  • skola

Visma ger små och stora företag, handel, offentlig verksamhet, organisationer och föreningar effektiva lösningar för ekonomisk administration och verksamhetsstyrning. Vismakoncernen har 3.700 anställda i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Holland och Rumänien. I Sverige sysselsätts drygt 1.000 personer.