Allvarlig minskning av nyföretagandet i landet

Pressmeddelande  •  2012-05-02 11:10 CEST

Antalet nya företag minskade med 27,5 procent i april jämfört med motsvarande månad i fjol. Ett ökat antal avregistreringar gör att läget i praktiken är ännu sämre. Det visar siffror som Visma sammanställt från Bolagsverket.

I april i år registrerades 4 192 nya företag. Det ska jämföras med att 5 785 företag registrerades i april 2011. Därmed har nyföretagandet i landet minskat åtta månader i rad.

Dessutom ökar avregistreringarna, vilket gör att nettotillskottet av företag hela tiden krymper. Under årets fyra första månader har 12 968 verksamheter i de fyra vanligaste företagsformerna – aktiebolag, enskild näringsidkare, handels- och kommanditbolag – avregistrerats. Motsvarande period i fjol var siffran 11 788.

Litet nettotillskott i april
En större, positiv skillnad mellan nya och nedlagda företag våren 2011 gav ett nettotillskott på 15 914 företag. Under perioden januari till och med april i år är nettotillskottet nere på 10 430 företag. I april blev nettot bara 661 företag.

− Under förra året kunde man se en positiv effekt av att reglerna för att starta företag blivit enklare. Kravet på aktiekapitalets storlek halverades och revisionsplikten avskaffades för mindre bolag. Nu är den effekten borta och vi har i stället börjat närma oss en stagnation när det gäller nyföretagandet. Det är en allvarlig trend som nu måste uppmärksammas, säger Lars Fredell, pressansvarig hos Visma.

Minskningar i alla län
I april i år minskade nyföretagandet i samtliga län – mest i Blekinge (-48,1 procent) och Sörmland (-45,7 procent), minst i Västmanland (-6,0 procent) och Västernorrland (-9,9 procent).

I hela landet har 23 398 nya företag registrerats hittills i år mot 27 702 i fjol. Det ger en minskning med 15,5 procent.

Länsvis statistik finns i det bifogade pdf-dokumentet.

Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25

Visma gör verksamheter mer effektiva. Koncernen levererar programvara, outsourcingtjänster, inköps- och anbudslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterade utvecklings- och konsulttjänster. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 har Visma som hostingpartner. Koncernen har över 5 000 anställda, varav drygt 1 400 i Sverige. 2011 uppgick omsättningen till 5 142 miljoner norska kronor.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom