Ansökningar om betalningsförelägganden ökar mest för unga

Under första halvåret i år tog Kronofogden emot 588 042 ansökningar om betalningsföreläggande. Det är den högsta halvårssiffran på tre år och den allra största ökningen sker bland unga upp till 25 år. Det visar en sammanställning som Visma gjort baserad på statistik från Kronofogden.

Statistiken kategoriseras i tre grupper; juridiska personer, personer upp till 25 år och de över 25 år. Den grupp där betalningsförelägganden ökat mest är hos de unga. Totalt sett ökar andelen ansökningar avseende unga med 5,5 procent. Under det första halvåret i år berörde hela 71 606 ansökningar personer upp till 25 år.

– Att ha kontroll över över sin ekonomi i början av vuxenlivet skapar rätt förutsättningar för framtiden. Att hamna i skuldfällan redan som ung kan sätta käppar i hjulet den dag det exempelvis blir aktuellt att ansöka om bolån, säger Maria Blomqvist, skuldrådgivare på inkassobolaget Visma Collectors AB.

Största ökningen finns i Hallands och Örebros län

Sett till hela befolkningen sjunker antalet ansökningar om betalningsförelägganden i 11 av 21 län. Mest ökar de i Halland och Örebro län.

Avseende personer upp till 25 år är situationen en annan. Där ökar antalet ansökningar i 15 av 21 län. I en tredjedel av alla län har ansökningar om betalningsföreläggande för unga ökat med 9,5 procent eller mer. På Gotland och i Halland ligger ökningen på dryga 12 procent.

– En hög inkomst är ingen garanti för en god ekonomi, det handlar om hur du använder din lön. Om man märker att det är svårt att få pengarna att räcka till rekommenderar jag att man ser över sina vanor och gör en budget, säger Maria Blomqvist.

Totalt sett så har Blekinge haft den största minskningen av betalningsförelägganden, men om man tittar på de yngre så är det i Dalarna som det minskat mest.

Visma Collectors fem tips för en stabil ekonomi:

- Gör en detaljerad budget och följ upp den
- Ta höjd för oförutsedda kostnader och inkomstförändring
- Identifiera onödiga kostnader
- Börja månadsspara
- Planera alla dina inköp

Maria Blomqvist, skuldrådgivare på Visma Collectors, 010-141 34 24

• inkasso
  • skuldrådgivare
  • maria blomqvist
  • privatekonomi
  • betalningsförelägganden

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 6 700 anställda och omsatte 7 100 miljoner norska kronor 2014.