Bättre service i Växjö med e-förvaltning från Visma

Som en del i att etablera en effektiv e-förvaltning i Växjö har kommunen valt Visma som leverantör av dokument- och ärendehanteringssystem, e-tjänsteplattform och Kontaktcenter.

Växjös mål är att kunna erbjuda både medborgare och företag bättre service och tjänster, där ärendena hanteras i effektiva flöden inom hela kommunen.

Ett exempel är Mina sidor som ger medborgare och företag en samlad bild över ärenden som är inskickade via olika kanaler och oavsett i vilka system ärendena hanteras. Kommunen ska också inrätta ett Kontaktcenter för att förbättra servicen för medborgare, företag och föreningar och samtidigt öka effektiviteten internt.

Intern och extern service
Växjö vill öka kommunens servicegrad både internt och externt genom att hitta gemensamma strukturer och arbetssätt. Det ska bli enklare för medborgare att ta del av förslag och beslut och att följa egna ärenden från webben, söka information och få snabba svar.

Kommunpolitiker ska kunna arbeta och kommunicera digitalt och därmed få ökade möjligheter till insyn, dialog och demokrati. För tjänstemännen ska det bl a bli enklare och effektivare processer för ärende- och dokumenthantering.

− Växjö har tydliga visioner om e-samhället och en klar vilja att utveckla sig till en kommun som både är tillgänglig för medborgare och företag och en effektiv arbetsplats. Att Visma får bidra med våra lösningar och vår kompetens kring offentlig sektor är ett uppdrag som vi antar med stolthet, säger Andreas Wikholm, vd för Visma Consulting.

Avtalet gäller 2016 ut med möjlighet till förlängning som längst till och med 2024.

För mer information kontakta
Erika Berggren, affärsområdeschef, Visma Consulting, 0910-58 66 24, erika.berggren@visma.com
Andreas Wikholm, vd, Visma Consulting, 08-633 22 50, andreas.wikholm@visma.com