Färre unga startar eget företag

Färre unga startade företag under 2015 jämfört med året före. Scenkonst lockar fortfarande flest unga att bli egna företagare, medan sport- och fritidsutbildning var den bransch som ökade mest förra året. Det visar en kartläggning från ekonomiföretaget Visma.

– Att starta företag är både en möjlighet att förverkliga sina drömmar och att skapa sitt eget jobb. Därför är det oroväckande att färre unga vågar ta steget. Sverige behöver företagare i alla åldrar, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Under 2015 registrerades 6 140 företag i Sverige av någon mellan 18 och 25. Det innebär en minskning med 8 procent jämfört med året före.

Många vill stå på scen
Den mest populära branschen är artistisk verksamhet, som rymmer allt som kan göras på en scen – från musik och teater till trolleri. Andra populära områden är hårvård, skönhetsvård och dataprogrammering.

Sport- och fritidsutbildning var den bransch som ökade allra mest bland unga under 2015, med 6 procent. Nyföretagandet inom övriga konsumenttjänster och litterärt och konstnärligt skapande minskade däremot rejält, med 28 respektive 23 procent.

– Det finns många driftiga, unga entreprenörer i Sverige som kan fungera som förebilder. Vi behöver skapa fler naturliga mötesplatser för studenter, företag, entreprenörer och finansiärer, och använda modern teknik för att förenkla företagandet, säger Boo Gunnarson.

Fortfarande fler unga män som blir företagare
41 procent av de unga nyföretagarna förra året var kvinnor och 59 procent män. Det innebär en något större skillnad mellan könen än 2014, då siffrorna låg på 43 respektive 57 procent. Den snabbväxande branschen sport- och fritidsutbildning är den mest jämställda av de större branscherna. Där startades 53 procent av företagen av män och 47 procent av kvinnor.

Kartläggningen visar på stora geografiska skillnader. Den största uppgången i ungas nyföretagande noteras i Västmanland och Värmland, båda med en ökning på runt 16 procent. Den största minskningen finns i Blekinge där siffran rasat med 27 procent.

Om statistiken
Redovisningen av nyföretagandet bland unga bygger på statistik över enskilda näringsidkare upp till och med 25 år som registrerat sig för aktiv, skattepliktig verksamhet. Branschen övriga konsumenttjänster omfattar vitt skilda verksamheter som tatuering, hunddagis, bröllopsplanering och spådomsverksamhet.

Bilaga: Statistik med läns- och branschtopplistor

Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.