Fem tävlar om att bli Årets nyföretagarkommun

Det starka nyföretagandet i fjol och det något svagare i år är en extra utmaning för orterna som i år tävlar om prestigepriset ”Årets nyföretagarkommun” med 100.000 kronor till vinnaren. I år ställs fem kommuner mot varandra.

Tävlingen ”Årets nyföretagarkommun” arrangeras av Visma Spcs i samarbete med NyföretagarCentrum. I år blir det åttonde gången som priset delas ut.

– Förra året var ett bra år för nyföretagandet, medan 2012 hittills varit något svagare. Det innebär att många goda krafter behövs för stimulera initiativ som leder till att fler vågar ta steget att bli företagare. Det är sådana lokala initiativ vi vill uppmärksamma med det här priset, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, som är landets största leverantör av ekonomiprogram till småföretagare.

Utveckling över lång tid
Nomineringarna bygger på statistik över antalet nya företag per tusen invånare under perioden 1 januari 2011 till 30 juni 2012, alltså 18 månader. De nominerade kommunerna ska sedan beskriva de insatser som gjorts för att stimulera nyföretagandet på orten. En jury bedömer motiveringarna och utser en vinnande kommun.

Prissumman på 100.000 kronor får den vinnande kommunen disponera för stipendier till lokala inspiratörer. Syftet är att uppmuntra initiativ och aktiviteter som gynnar nyföretagandet. Juryn består av representanter för Visma Spcs och NyföretagarCentrum. Priset delas ut på den årliga mässan ”Eget företag” på Stockholmsmässan i Älvsjö fredagen den 12 oktober.

De nominerade kommunerna
Trosa (kategorin Förortskommuner)
Varberg (Större städer)
Sigtuna (Pendlingskommuner)
Strömstad (Turistkommuner)
Ulricehamn (Kommuner i tätbefolkad region)

Tidigare vinnare har varit Strängnäs 2005, Helsingborg 2006, Gnosjö 2007, Norrtälje 2008, Åre och Strömstad, som delade på priset 2009, Enköping 2010 samt Vara 2011.

• Läs mer om de tidigare årens tävlingar i vårt pressrum:

• Läs mer om förra årets nyföretagarkommun på Vara kommuns hemsida:

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Mats Evergren, marknadschef för NyföretagarCentrum, 08-14 44 00, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se