Fonus väljer affärssystem från Visma med mobila lösningar

Fonus satsar framåt och var i behov av nytt, flexiblare affärssystem. Efter att ha granskat marknaden föll valet på Visma Business och Vismas certifierade partner Exsitec. Lösningen ska underlätta vardagen för samtliga 700 anställda.

– Vårt tidigare system byggde på äldre teknik som var svår att vidareutveckla. Vi sökte en flexibel lösning med mobil åtkomst och anpassat gränssnitt för att kunna arbeta tillsammans med kunderna. Exsitec visade förståelse för verksamheten och såg vårt behov av ett affärssystem som kunde underlätta arbetet, säger Eva Olsson, affärsområdeschef för Fonus begravningsverksamhet.

Bättre dialog med kunderna
Fonus är i dag landets mest anlitade begravningsbyrå. Målet är att Visma Business ska effektivisera arbetet för företagets begravningsentreprenörer och skapa en ännu bättre kundupplevelse.

– Målsättningen är att Visma Business ska stötta i dialogen med våra kunder, det mobila stödet ska underlätta transport och logistik. Vi avser även att utveckla vårt erbjudande på webben, säger Eva Olsson.

Flexibelt affärssystem
Visma Business är ett av marknadens mest kraftfulla och funktionsrika affärssystem som kan skräddarsys efter kundens behov.

– Flexibiliteten är en av de stora fördelarna. Och vi är stolta över att ha fått förtroendet av Fonus, säger Carola Lissel, vd för Visma Software.

Om Fonus
Fonus har under sina 70 år på marknaden utvecklats med långsiktighet och är i dag en modern koncern med tre verksamhetsgrenar, Fonus, Familjens jurist i Sverige och Fonus i Norge. Begravningsverksamheten arrangerar årligen cirka 25 000 begravningar och den juridiska verksamheten har hand om 30 000 ärenden. Inom koncernen finns även en produktionsindustri för kistor och urnor. Totalt omsätter koncernen 830 miljoner kronor och har runt 700 anställda.

Carola Lissel, vd för Visma Software, 070-426 61 16, carola.lissel@visma.com
Peter Göransson, informationschef Fonus, 08-709 83 24, peter.goransson@fonus.se