Fyra av tio vill starta eget efter pensionen

Fyra av tio i mogen ålder kan tänka sig att starta ett eget företag när de gått i pension. Av dessa har cirka 60 procent dessutom redan en affärsidé. Det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Visma.

I undersökningen ingick 1 048 kvinnor och män i åldersgruppen 50-64 år. Intervjupersonerna är för närvarande sysselsatta dels i privata företag, dels i offentlig verksamhet över hela landet.

På frågan ”Kan du tänka dig att driva eget företag på hel- eller deltid när du går i pension?” svarade 41 procent i gruppen 50-60 år ja. Andelen sjönk till 32 procent i åldersgruppen 61-64 år. Fler män (drygt 44 procent) än kvinnor (knappt 33 procent) bär på företagardrömmar.

Affärsidéerna finns redan
De allra äldsta hade mer konkreta planer för företaget än de något yngre. På frågan ”Har du redan en möjlig affärsidé för ett eget företag?” svarade drygt 72 procent i gruppen 61-64-åringar ja. I gruppen 50-55 år fanns en affärsidé hos 58 procent av de tillfrågade och hos 62 procent i gruppen 56-60 år.

– Som seniorföretagare har du pension och därmed en ekonomisk grundtrygghet som yngre företagare bara kan drömma om. Du kan avgöra själv hur mycket du vill jobba med ditt företag, men också med vad och hur länge. Här finns en jättepotential för nyföretagande som borde tas till vara, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Akademiker och företagare
Med utgångspunkt från nuvarande sysselsättning visar undersökningen att de som redan är företagare är mest intresserade av att driva verksamhet även efter pensionen. Drygt 77 procent angav att det tilltalade dem. Bland akademikerna var hälften intresserade, medan endast en av fem arbetare såg sig som företagare efter pensionen.

Det finns också regionala skillnader. Storstadsbor funderar mer på att bli seniorföretagare än de som bor på mindre orter. Mer än varannan stockholmare ser sig som tänkbara företagare efter pensionen, medan bara en av fyra norrlänningar smider sådana planer.

Seniorföretagandet ökar
En sammanställning av siffror från Bolagsverket som Visma nyligen presenterade visar att pensionärerna står för en allt större del av nyföretagandet. På tio år har det blivit dubbelt så vanligt att seniorer startar eget. Exempelvis drivs 15 procent av alla enskilda firmor av personer över 65 år.

– Pensionsdagen borde inte uppfattas som en slutpunkt, utan som en möjlig startpunkt för en ny karriär som företagare. Den som går i pension sitter inne med en gedigen kompetens, ett brett nätverk och ofta en tredjedel av livet framför sig. Perfekta förutsättningar för företagande, säger Rolf Dahlberg,

Om undersökningen
Sifos undersökning om seniorföretagandet genomfördes genom telefonintervjuer med 475 män och 573 kvinnor i åldrarna 50-64 år.

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs AB, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

• pensionär
  • enskild firma
  • seniorföretagande

Vismakoncernen är Nordens ledande leverantör av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster och butiksdatalösningar. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 220 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Läs mer på visma.se.