​Jämtland bäst i landet på upphandlingar

Under förra året publicerades totalt 19 885 offentliga upphandlingar i Sverige, till ett uppskattat värde av 600 miljarder kronor. Vismas Upphandlingsbarometer, som nu presenteras för första gången, toppas av Jämtlands län följt av Gotland och Kronoberg.

– Allt som inhandlas till offentlig sektor, från pennor till byggande av nya bostäder, ska upphandlas. Syftet med offentlig upphandling är att använda skattepengar effektivt och motverka korruption samtidigt som alla företag i Sverige får samma villkor att tävla om samhällets inköp, säger Daniel de Sousa, vd på Visma Commerce.

Under 2013 publicerades totalt 19 885 unika offentliga upphandlingar i Sverige. Värdet uppskattades till 600 miljarder kronor. Sett till totalt antal publicerade upphandlingar ligger storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne i topp. Västerbotten, Norrbotten och Jämtlands län toppar listan om man tar hänsyn till länens befolkningsmängd.

Få anbudsgivare per upphandling
Trots att de möjliga uppdragen handlar om stora summor varje år deltog bara 4,7 företag per upphandling under 2013. Bäst i landet var Östergötland, med ett snitt på 5,3 anbudsgivare, medan Västerbotten hamnar sist med endast 3,5 anbudsgivare per upphandling.

– Varje år upphandlas varor och tjänster för stora summor. Tyvärr är det fortfarande många företagare som tror att det är allt för krångligt att delta i upphandlingar, säger Daniel de Sousa.

När man väger samman antal upphandlingar per 100 000 invånare, genomsnittligt antal anbudsgivare per upphandling och andelen överprövningar hamnar Jämtlands län först, tätt följt av Gotland och Kronoberg. I botten finns Västmanland, Örebro län och Blekinge.

Offentliga upphandlingar regleras av lagen om offentlig upphandling samt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster. Alla pågående offentliga upphandlingar uppdelade per län och bransch finns tillgängliga i Vismas verktyg för bevakning av upphandlingar.

Upphandlingsbarometern i korthet:
– Flest antal upphandlingar per 100 000 invånare hade Västerbottens län med 370 stycken.
– Flest antal anbudsgivare i genomsnitt hade Östergötlands län där 5,3 företag i genomsnitt deltog i varje upphandling.
– Minst andel överprövningar hade Kronobergs län där endast 5,8 procent av upphandlingarna överprövades.

Fakta om Vismas Upphandlingsbarometer
Vismas Upphandlingsbarometer rankar alla län baserat på antal upphandlingar per 100 000 invånare, hur många som lämnar anbud i genomsnitt per län samt andelen överprövningar per län. Statistiken kommer från Visma Opic, som är landets mest kompletta, sökbara databas för upphandlingar. Den redovisade statistiken omfattar samtliga offentliga upphandlingar som publicerades i Sverige under 2013 och sammanfattas i den bifogade bilagan. Vismas Upphandlingsbarometer kommer att publiceras årligen.

Daniel de Sousa, vd för Visma Commerce, 070-335 86 84
Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 070-839 69 25