Norska företag bättre än svenska på miljöhänsyn

Små och medelstora företag i Norge tar större miljöhänsyn vid inköp än företag av samma storlek i Sverige. I Norge tar drygt fem av tio företagare (56 procent) hänsyn till miljön när de gör inköp, medan knappt fyra av tio (38 procent) gör det i Sverige. Det visar den nordiska Affärsbarometern från Visma.

– Miljöhänsyn är en viktig fråga och Norge har uppenbarligen kommit längre än Sverige på det området. Det visar att vi i Sverige nu behöver titta mer på hur företagen i Norge arbetar med miljöfrågorna, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Störst miljöhänsyn i Jämtland och Oslo
Bland de svenska företagen ligger de jämtländska i topp. I Jämtland anser tre av fyra, 75 procent, att de tar hänsyn till miljön när de gör sina inköp. I botten hittar vi Västmanland, där endast 13,8 procent anger att de tar miljöhänsyn vid inköp.

I Norge toppar Oslo-regionen listan. Där uppger 64,4 procent att de tar miljöhänsyn vid inköp. I botten ligger Vest-Agder fylke i södra Norge med 37,8 procent företagare som lägger vikt vid miljömässiga inköp.

– I de regioner där miljöfrågor verkar svalast är andelen företag som tar miljöhänsyn ändå dubbelt så hög i Norge som i Sverige. Svenska företag kan se det som en utmaning, säger Henrik Salwén.

Rätt pris viktigt i både Sverige och Norge
I båda länderna anger företagarna att det är priset som avgör huruvida de är villiga att ta miljöhänsyn eller inte. Bland de svenska företagen anger 61,2 procent att de skulle ta större hänsyn till miljön om priset på produkterna hade varit rätt, bland de norska företagen är motsvarande siffra 62,5 procent.

– Med rätt pris ser vi att ännu fler företag skulle tagit hänsyn till miljön när de köper in. Genom att sänka priserna på miljövänliga produkter har leverantörerna stora möjligheter både att öka försäljningen och att värna om miljön, säger Kenneth Løvold hos Visma i Norge.

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät bland små och medelstora företag i Sverige och Norge. Drygt 3 000 företag i de båda länderna svarade på enkäten, som innehöll frågor om försäljning, inköp och miljöaspekter.

Illustration till det här materialet finns nedan.

Henrik Salwén, vd för Visma Advantage AB, 08-534 817 63
Kenneth Løvold, vd för Visma Mamut AS, +47 799 707670