Nu kan landets alla företagare e-fakturera

Landets småföretagare kan nu skicka e-fakturor till alla sina kunder – direkt från sitt ekonomiprogram. Lanseringen av tjänsten Visma Autoinvoice öppnar helt nya möjligheter till besparingar.

– Det här är en fantastisk möjlighet för alla små företag i Sverige att effektivisera sin fakturahantering. Och det till en kostnad som är lägre än vad de vanligtvis kan skicka sina dokument för själva med dagens system, säger Rolf Dahlberg, vd för programvaruföretaget Visma Spcs.

Visma Autoinvoice är en molntjänst som nu integreras i Vismas ekonomiprogram och som gör det möjligt för företagare att elektroniskt skicka och ta emot fakturor mellan varandra. Fakturorna skickas från ekonomiprogrammet och levereras direkt in i mottagarens program. Men fakturorna kan även levereras som brev eller som ett mejl.

Sparar tid och pengar
– Det här sparar både tid, pengar och miljö såväl hos avsändaren som hos mottagaren. En riktigt stor fördel är att man kan läsa in e-fakturor direkt i ekonomiprogrammen. Alla uppgifter som OCR-nummer, betaldatum och summor hämtas direkt vilket minimerar risken för fel, förklarar Johan Yman som är utvecklingschef för tjänsten på Visma Spcs.

Visma Autoinvoice har koppling till många andra liknande system som används i Sverige och övriga Norden. Förutom de cirka 60 000 svenska företag som redan är anslutna och de ytterligare 100 000 små och medelstora företag som nu får möjlighet att ansluta sig via Visma Autoinvoice, nås även de flesta stora och medelstora företag över hela Norden.

Det kostar ingenting att ansluta sig till Visma Autoinvoice utan användaren betalar endast per genomförd transaktion.

Tre fördelar med Visma Autoinvoice
- Snabbt - e-fakturor skickas och tas emot direkt
- Miljösmart - e-fakturor kräver varken papper eller fysiska transporter
- Du når alla - Visma Autoinvoice kan printa och posta e-dokument till mottagare som inte kan ta emot e-fakturor.

För mer information, kontakta
Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, 0470-70 60 39