Ny undersökning från Visma: Dubbelt så många redovisnings- och revisionskunder i molnet

Redovisning och revision flyttar över till molnet snabbare än någonsin. Andelen kunder hos redovisnings- och revisionsbyråer som gått över helt till webbaserade lösningar har fördubblats på ett år, visar en ny undersökning från Visma. Samtidigt tror sju av tio byråer att branschen kommer att syssla mer med rådgivning det kommande året.

– Undersökningen visar på en stor vilja att ställa om inom branschen. Det finns en utbredd förståelse för att allt fler kunder frågar efter nya tjänster, och vi är glada över att kunna vara en del av den omställningen, säger Daniel de Sousa, vd för Visma Spcs.

Andelen byråkunder som har gått över helt till webbaserade lösningar för att sköta sin bokföring och fakturering har fördubblats sedan Visma ställde samma fråga för ett år sedan. Då uppgav tre procent att de växlat över helt till molnbaserade verktyg och tjänster – i år är motsvarande siffra sex procent. Den andel av kunderna som inte använder webblösningar alls, eller i liten utsträckning, har rasat från 79 till 69 procent på samma tid.

Som ett led i utvecklingen spår nästan sju av tio redovisnings- och revisionsbyråer, 67 procent, att andelen timmar som läggs på rådgivning kommer att öka i branschen under det kommande året. Redan i dag sysslar 85 procent av byråerna med rådgivning mellan en och tio timmar i veckan, och sex procent ännu mer än så.

– Vår ambition är att göra det enkelt för redovisnings- och revisionsbranschen att ställa om till mer digitala arbetssätt. Bland annat lanserar vi nästa år Visma Advisory Tools, ett nytt verktyg som helt automatiserar det löpande arbetet och kapar arbetstoppar kring bokslut och deklarationer, säger Daniel de Sousa.

Visma Advisory Tools sparar tid och ger en jämn arbetsfördelning över året. Rapporteringen av avvikelser sker helt automatiskt. Med Visma Advisory Tools är deklarationen bara en knapptryckning bort. Verktyget kommer att fungera som en integrerad del i Visma Advisor, som ger redovisnings- och revisionsbyråerna full koll på kunder, uppdrag och tidredovisning.

Om undersökningen
Undersökningen om redovisningskonsulternas syn på branschens framtid genomfördes via e-post till cirka 3 700 redovisningskonsulter mellan 25 augusti och 10 september 2016. 293 svarade på frågorna.

Daniel de Sousa, vd för Visma Spcs, 070-335 86 84, daniel.de.sousa@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.