Pensionärer fortsätter starta eget

Intresset för att starta eget efter pensionen är fortsatt stort. 2011 var seniorföretagandet nästan lika starkt som året innan. Det visar en färsk sammanställning från Visma.

2011 registrerade sig 2 187 personer över 65 år som enskilda näringsidkare. Det ska jämföras med att det startades 2 265 enskilda firmor i samma åldersgrupp 2010, en minskning med 3,4 procent. Minskningen låg helt och hållet på den andra halvan av året sedan pensionärernas nyföretagande ökat med 48,9 procent under det första halvåret i 2011.

En viktig orsak till det något minskade enskilda näringsidkandet, som ofta är en fördelaktig företagsform för pensionärer, är att många av de äldre döljer sig i statistiken över det starkt växande antalet aktiebolag. Sett till samtliga åldersgrupper dominerar numera aktiebolagen nyföretagandet efter två viktiga regeländringar under 2010 – halverat krav på aktiekapital samt avskaffad revisionsplikt för mindre företag.

Organisation och skog
De vanligaste branscherna bland 65-plussarna är konsultverksamhet i organisationsfrågor, skogsförvaltning och blandat jordbruk. Dessa tre verksamhetsområden dominerade både i fjol och året innan. Andra vanliga branscher är konsultverksamhet i byggsektorn samt redovisning och bokföring. På topplistan finns även litterärt och konstnärligt skapande.

– Den som går i pension sitter inne med en gedigen kompetens, ett brett nätverk och ofta en tredjedel av livet framför sig. Perfekta förutsättningar för företagande, vilket allt fler upptäcker, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Tydlig trend bland seniorer
Intresset för att starta eget på äldre dagar har vuxit bland befolkningen de senaste åren. En Sifo-undersökning för lite mer än ett år sedan visade att fyra av tio i åldersgruppen 50-64 år kunde tänka sig att starta eget när de gått i pension. Av dessa hade cirka 60 procent redan en affärsidé.

En undersökning som Visma gjorde häromveckan bland 2 600 småföretagare runt om i landet, visade dessutom att 28 procent tänker fortsätta arbeta när de fyllt 65 år.

Seniorernas topplista 2011 (2010)
1. Konsultverksamhet avseende företags organisation (1)
2. Skogsförvaltning (3)
3. Blandat jordbruk (4)
4. Teknisk konsultverksamhet inom bygg och anläggningsteknik (2)
5. Redovisning och bokföring (5)
6. Litterärt och konstnärligt skapande (6)
7. Teknisk konsultverksamhet inom industriteknik (7)
8. Övrig verksamhet inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik (10)
9. Teknisk konsultverksamhet inom energi-, miljö- och VVS-teknik (9)
10. Byggnadssnickeriarbeten (8)

Om statistiken
Undersökningen om pensionärernas nyföretagande bygger på statistik från Bolagsverket och UC och omfattar alla enskilda firmor som registrerats under 2010 och 2011. I det bifogade dokumentet "Vismas läns- och branschrapport över nyföretagandet bland pensionärer" finns statistik för utvecklingen i landets alla län samt topplistan över branscherna med jämförande förändringar.

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25, lars@fredell.se