Rekordmånga småföretagare tar miljöhänsyn

Mer än hälften av landets småföretagare, 52 procent, anser att de tar hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget. Det är den högsta siffran sedan mätningen först genomfördes 2012 och en ökning med sju procentenheter sedan förra året. Men samtidigt har endast var fjärde småföretagare, 25 procent, en miljöpolicy med tydliga miljömål. Det visar Vismas Affärsbarometer, en undersökning bland 1 400 små och medelstora företag.

– Småföretagen utgör majoriteten av Sveriges näringsliv och deras inställning till miljön har stor betydelse. Kan vi få ännu fler att bli mer miljömedvetna kan vi påverka miljön desto mer. Det viktigaste steget dit är att nå ut med handfasta, konkreta råd för hur man som enskilt företag kan öka sin miljöhänsyn, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

För att fler småföretagare ska prioritera miljöhänsyn vid sina inköp efterfrågas enligt undersökningen lägre pris, högre tillgång till miljöanpassade produkter samt krav från myndigheter.

Var fjärde har miljöpolicy
Endast var fjärde småföretagare, 25 procent, har en nedskriven miljöpolicy med tydliga miljömål, vilket är en ökning med tre procentenheter sedan förra året. Närmare fyra av tio småföretag, 37 procent, saknar både miljöpolicy och miljömål, förra året var motsvarande siffra 40 procent.

– Trots att många småföretagare tar hänsyn till miljön har få en formell miljöpolicy. Vi föreslår att företagen fokuserar på enkla och konkreta åtgärder som kan appliceras direkt och låter det bli en start till företagets miljöpolicy. Det viktigaste är att man kommer igång, säger Henrik Salwén.

Fem tips för att öka miljöhänsynen vid inköp:

1. Byt till miljömärkt kontorsmaterial

2. Köp enbart in ekologisk frukt eller fika

3. Minska antalet resor genom video- och telefonmöten

4. Byt till miljömärkt el

5. Undvik onödiga utskrifter

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 1 403 små och medelstora svenska företag mellan 29 februari och 7 mars 2016. Enkäten har genomförts sedan 2011 och är en indikator på miljöhänsynen bland små och medelstora företag. Detta är elfte gången barometern tas fram.

Läs hela rapporten och tidigare rapporter här: visma.se/affarsbarometern

Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, 070-816 66 11, henrik.salwen@visma.com
Om du vill komma i kontakt med deltagare i undersökningen för intervjuer på lokal eller regional nivå, kontakta Ramona Johansson, Visma Advantage, 010-141 29 15, ramona.johansson@visma.com