Stora Segerstad Naturbrukscentrum är årets bästa skola för unga företagare

Stora Segerstad Naturbrukscentrum i Reftele utanför Gislaved är bäst i landet på att jobba med entreprenörskap bland eleverna. Skolan fick ta emot Vismas pris Årets UF-skola när SM i Ung Företagsamhet avgjordes på Stockholmsmässan i Älvsjö under tisdagskvällen.

– Det är en bekräftelse på att det vi gör är bra! En klapp på axeln till alla som jobbar med entreprenörskap bland våra elever och förhoppningsvis leder det till att fler får upp ögonen för både naturbruk och vår skola, säger Peter Nyman, rektor för Stora Segerstad Naturbrukscentrum.

Vismas pris till årets UF-skola delades ut av Daniel de Sousa, vd för Visma Spcs, och Mathias Berg, operativ chef på TV4. Priset består bland annat av reklamtid hos TV4 värd en kvarts miljon kronor i samarbete med mediebyrån Scream.

Elever driver egna företag
I sin motivering tar juryn fasta på hur skolan lyckats integrera entreprenörskap i alla utbildningsprogram. Samtliga elever i årskurs två driver så kallade UF-företag, en kombination av praktiskt företagande och utbildning som ger dem möjligheter att förverkliga sina affärsidéer och utvecklas som entreprenörer under verklighetstrogna former. Stora Segerstad Naturbrukscentrum har ett nära samarbete med näringslivet för att eleverna ska få inspiration och ta med sig användbara förmågor ut i arbetslivet.

– Arbetet med att stimulera och utveckla ungas företagande ger eleverna värdefulla erfarenheter av att starta och driva eget företag. Det är i UF-skolor som Stora Segerstad Naturbrukscentrum som framtidens entreprenörer får chansen att växa fram, säger Daniel de Sousa.

Stora Segerstad Naturbrukscentrum har utbildningar inom lantbruk, skog, maskinmekanik och hund och har jobbat med entreprenörskap bland sina elever i omkring tio år.

Visma stödjer UF med gratis program
Visma Spcs, som är den ledande leverantören av ekonomiprogram till både småföretagare och skolor i Sverige, är sedan länge engagerat på utbildningsområdet. Samtliga elever som drev UF-företag under läsåret 2015-2016 erbjöds att använda program från Visma för att fakturera, bokföra och göra webbsidor utan kostnad.

Vismas pris Årets UF-skola delades ut för åttonde gången. Tidigare har priset gått till Sven Erikssongymnasiet i Borås, Staffangymnasiet i Söderhamn, Malmö Borgarskola, Vansbro Utbildningscenter, Facetten i Åtvidaberg och Jensen gymnasium Södra i Stockholm. Förra året utsågs ABB Industrigymnasium i Västerås till Årets UF-skola.

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som finns i hela Sverige. Organisationen verkar genom skolan för att ge unga människor en praktisk kontakt med näringsliv och eget företagande.

Juryns motivering
”Årets UF-skola har utmärkt sig genom tydlig förståelse av vikten att utveckla företagsamma individer och säkerställa att eleverna får med sig företagandet ut i arbetslivet. Entreprenörskap löper som en röd tråd genom alla utbildningsprogram och i årskurs två driver alla elever UF-företag. Lärarnas och skolledningens inställning att tillsammans kan vi ta steget från att göra det omöjliga möjligt till att utveckla elevernas ''ta-sig-för-samhet'' är en nyckelfaktor i framgången. Skolan har ett nära samarbete med näringslivet som värdesätter skolans fokus på att utveckla den entreprenöriella förmågan som efterfrågas i arbetslivet.”

Juryn för årets UF-skola 2016 bestod av Anna Klöble (Liber), Anders Wennerstrand (pr-byrån Westander), Björn Söderberg (entreprenör), Fredrik Lamotte (TV4) och Kristina Tannerfalk (utbildningsförvaltningen i Växjö), med Charlotte Krondahl från Visma Spcs som ordförande.

Läs mer om riksfinalen och alla vinnarna i SM i Ung Företagsamhet på www.ungforetagsamhet.se.

På bilden från vänster:
 Fredrik Persson, Peter Nyman och Malin Thestrup.

Charlotte Krondahl, utbildningsansvarig hos Visma Spcs, 072-222 71 69
Peter Nyman, rektor Stora Segerstad Naturbrukscentrum, 070-643 36 66

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.