Systembolaget väljer Visma för utveckling av nytt intranät

Systembolaget har valt Visma som leverantör av sitt nya intranät, ViNet. Systembolaget har 5 000 medarbetare över hela landet. ViNet är den viktigaste kanalen för den interna kommunikationen och fungerar som ett hjälpmedel i det dagliga arbetet i butik.

– Visma har visat på stor förståelse för vikten av att involvera användarna i hela processen. Det ser vi som en framgångsfaktor då våra medarbetare är vår viktigaste tillgång för att lyckas med vårt samhällsuppdrag, säger Carolina Nilsson, chef digital utveckling och förvaltning på Systembolaget.

Systembolaget valde Visma efter en omfattande upphandlingsprocess. Visma har lång erfarenhet av att bygga intranät och ett brett nätverk av samarbetspartners, vilket ger Systembolaget tillgång till spetskompetens inom områden som systemutveckling, förvaltningsledning, koncept, UX och grafisk design. Det nya intranätet kommer att byggas i Episerver.

– Vi är stolta över att Systembolaget valde Visma som leverantör. Nu ser vi fram emot att tillsammans med en engagerad kund utveckla ett intranät som ska imponera på Systembolagets medarbetare genom att bidra till att förenkla och underlätta deras vardag, säger Gustaf Snöbohm, vd för Visma Consultings Episerverbolag.

Nyckel till nöjda medarbetare och kunder
ViNets primära syfte är att stötta verksamhetens behov och värderingar. Systembolaget har 5 000 medarbetare fördelade på 436 butiker, två depåer och ett huvudkontor. Med denna spridning över hela landet är intranätet en viktig intern kanal för att kunna nå majoriteten av medarbetarna med samma information vid samma tillfälle. Intranätet är också den kanal där medarbetarna enkelt ska kunna finna den information de behöver för att sköta arbetet i butik.

– ViNet ska ge alla medarbetare tillgång till gemensamma arbetssätt, relevant information, nyheter och kunskaper för att nå vårt mål – att imponera på kund. På ViNet ska dialog och kunskapsdelning möjliggöras. Allt på en plattform som är hållbar över tid, säger Carolina Nilsson.

För mer information, kontakta:
Carolina Nilsson, chef digital utveckling och förvaltning på Systembolaget, 08-503 304 33
Gustaf Snöbohm, vd för Visma Consultings Episerverbolag, 070-689 19 12