Var fjärde jobb skapas i företag som drivs av utrikesfödda

Nästan var fjärde jobb i privat sektor skapas i företag som drivs av utrikesfödda. Detta trots att de bara står bakom var sjunde företag. Det visar statistik från SCB som Visma sammanställt.

– Det finns många driftiga entreprenörer bland Sveriges utrikesfödda, men det gäller att skapa rätt förutsättningar och ta vara på den kraften. Statistiken visar tydligt att utrikesfödda är en stor tillgång för Sverige och att deras verksamheter skapar många jobb, säger Daniel de Sousa, vd på Visma Spcs.

Enligt statistik från SCB var 17 procent av befolkningen i Sverige född utanför Norden 2013. Samma år drevs var sjunde företag, 14 procent, av en svensk som var född utanför Norden. Det motsvarar 53 451 företag.

Under 2013 skapade dessa företag 45 421 nya jobb. Det motsvarar 0,8 nya arbetstillfällen per företag, vilket kan jämföras med 0,5 nya arbetstillfällen i företag som drevs av inrikesfödda. Företag som drevs av utrikesfödda stod bakom nästan en fjärdedel av alla nya jobb i privat sektor, 23 procent.

Uppsalaföretag skapar flest jobb
I samtliga län skapade företag som drevs av utrikesfödda svenskar fler jobb än företag som inrikesfödda stod bakom. Bäst på att skapa nya arbetstillfällen var företagarna i Uppsala, där 1 472 företag drivna av utrikesfödda skapade 2 530 nya jobb. Det motsvarar 1,7 arbetstillfällen per företag, alltså dubbelt så mycket som rikssnittet.

Av alla nya jobb som skapades i Uppsala län under 2013 fanns nästan fyra av tio, 36 procent, i företag som drevs av entreprenörer födda utanför Norden. Det ska ses mot bakgrunden av att utrikesfödda bara utgjorde 15 procent av länets befolkning och drev 11 procent av länets företag.

– Över hela landet ser vi att utrikesfödda driver framgångsrika företag och skapar många nya arbetstillfällen. Att hjälpa fler utrikesfödda entreprenörer att starta företag skulle gynna hela Sveriges ekonomi och starkt bidra till en bättre integration med mindre utanförskap, säger Daniel de Sousa.

Över stora delar av landet hänger andelen nya arbetstillfällen som skapas av utrikesfödda ihop med andelen företag de driver och hur stor del av länets befolkning de utgör.

Om undersökningen
Visma har tittat på statistik från RAMS (Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik) och FAD (Företagens och arbetsställenas dynamik) som bearbetats av Statistiska Centralbyrån. Utrikesfödda definieras här som svenskar födda utanför Norden. I statistiken ingår endast personer folkbokförda i Sverige i åldersspannet 16-64 år. Uppgifterna avser år 2013, vilken är den senaste statistiken som finns att tillgå.

Boo Gunnarson, presskontakt Visma Spcs, 070-872 72 32
Daniel de Sousa, vd Visma Spcs, 070-335 86 84