Var tredje småföretagare är rädd för att utsättas för brott

Nästan var tredje småföretagare i Sverige är rädd för att utsättas för brott i sitt företagande, visar en ny undersökning från Visma. Så många som var fjärde småföretagare uppger att de har utsatts för något brott under de senaste tre åren.

– Förutom att det är djupt obehagligt att utsättas för brott är det både dyrt och tidskrävande att försöka skydda sig. Småföretagare får ta ett orimligt stort ansvar för allt från säkerhetslösningar till kostnader kopplade till sjukskrivningar och rättegångar, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Vismas undersökning visar att nästan var tredje småföretagare i Sverige, 30 procent, är rädd för att utsättas för brott i sitt företagande. Samtidigt uppger var fjärde småföretagare, 24 procent, att de har utsatts för brott under de senaste tre åren.

– Småföretagare som känner sig trygga får en konkurrensfördel, eftersom de kan lägga tid på att utveckla sina verksamheter i stället för att försöka skydda sig mot brott. Det stärker företagsklimatet och borde därför vara en viktig fråga för såväl politiker som myndigheter, säger Boo Gunnarson.

De vanligaste brotten som drabbar småföretagare är enligt Vismas undersökning inbrott, stölder och snatterier, följt av fakturabedrägerier.

En tidigare Sifoundersökning på uppdrag av Visma visar att sju av tio svenskar, 69 procent, anser att regeringen borde göra mer för att svenskar ska starta och driva företag. Totalt svarar bara var sjunde tillfrågad, 15 procent, att de inte håller med om att regeringen borde göra mer i frågan.

4 tips: Så kan du skydda dig mot brott

– Begränsa hanteringen av kontanter eller, om det är möjligt, undvik kontanter helt. Använd säkrare betalsätt som kort eller Swish.
– Satsa på lösningar som håller hög säkerhetsklass: larm, kameraövervakning, skalskydd och kassaskåp. Lås in värdefulla inventarier.
– Samverka med andra i ditt närområde och håll koll åt varandra. Om du befinner dig i ett glest befolkat område – håll tänt! Väl upplyst både inne och ute avskräcker från brott.
– Skydda dig och ditt företag mot bedrägerier genom att ha uppdaterade antivirusprogram. Använd säkra lösenord och håll koll på både inkorgen och den analoga brevlådan. Bortse från falska mejl och bestrid alltid fakturor som inte är korrekta.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes via e-post till omkring 17 500 småföretag mellan den 18 och 30 april 2018. Sammanlagt svarade 1 313 företag på frågorna. Den geografiska spridningen av de svarande motsvarar ett statistiskt urval.

• Företagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 700 anställda och omsatte 9 300 miljoner norska kronor 2017.