Visma blir ny titelsponsor för långloppstouren Ski Classics

Från och med årets vintersäsong kommer Ski Classics – den internationella långloppstouren – att bära namnet Visma Ski Classics. Touren består av tio av världens mest prestigefyllda skidevenemang, från Marcialonga i Italien till Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge.

– Visma har växt snabbt under de senaste åren och expanderat även utanför Norden. Vi vill nu utöka räckvidden för vårt varumärke utanför våra kärnmarknader. Med mer än 20 miljoner tittare i 70 länder tror vi att Visma Ski Classics kommer att spela en viktig roll i att hjälpa oss att uppnå det, säger Øystein Moan, Vismas koncernchef.

Ski Classics, som ibland kallas ”skidåkningens Tour de France”, är bland de tuffaste utmaningarna som finns inom tävlingsskidåkning. Längdskidåkning är också en av de snabbast växande och mest folkkära publiksporterna.

Det som särskiljer Ski Classics från andra mästerskap är att även motionärer är välkomna att delta i loppen. Varje säsong deltar 25 professionella team och 50 000 skidmotionärer i de olika evenemangen. Att tävla i loppen har blivit mycket populärt och startfältet är ofta fullt bara dagar efter att registreringen har öppnat.

– Ski Classics är mycket glada över samarbetet med Visma, ett snabbväxande företag som finns i många av Ski Classics nyckelmarknader i Europa. Samarbetet med Visma kommer ta Ski Classics in i en ny och spännande era, säger David Nilsson, VD för Ski Classics.

En av anlednngarna till att valet av sponsorssamarbete föll på Ski Classics är att längdskidåkning rimmar väl med Vismas nordiska identitet.

– Ski Classics representerar en kultur av att ta i till sin yttersta gräns och ständigt bli bättre. Att tävla kräver styrka, spänst, karaktär och förmågan att uthärda motgångar och tuffa miljöer. Dessa är alla positiva egenskaper och värden som Visma och Ski Classics har gemensamt, säger Øystein Moan.

Se faktaruta om Ski Classics nedan.

För mer information, kontakta:
Øystein Moan, Koncernchef, Visma: + 47 920 80 000
Eivind Gundersen, Divisionschef, Visma: +47 93 21 76 77
David Nilsson, vd Ski Classics: +46 709181578

Fakta om Visma Ski Classics
- I varje lopp startar 5 000 – 18 000 tävlande
- Totalt deltar cirka 50 000 motionärer varje år
- Visma Ski Classics administreras av Ski Classics AB och ägs av Vasaloppet, Birken och         W Sportsmedia
- Visma Ski Classics har cirka 20 miljoner tittare i fler än 70 länder

Lopp under säsongen 2015/2016:
December: Prolog, Italien: 15 km
December: La Sgambeda, Italien: 35 km