Visma blir samarbetspartner till Växjö Damfotbollförening

Visma Spcs är ny samarbetspartner till Växjö DFF. Målet med samarbetet är att ta klubben till en plats i Champions League inom fyra år. Partnerskapet presenteras på en gemensam pressträff i Tipshallen i Växjö i dag.

Med samarbetet vill Visma Spcs stötta Växjö DFF på resan mot fotbollens högsta nivå 2020.

– Att vara med när Växjö DFF arbetar för att uppfylla drömmen om spel i Champions League känns både spännande och roligt, säger Daniel de Sousa, vd på Visma Spcs.

Samtidigt har samarbetet ett bredare syfte än jakten på en Champions League-plats för A-laget, som spelar i Elitettan under den kommande säsongen.

– Kvinnor borde ha samma möjligheter att satsa på en karriär inom fotbollen som sina manliga kollegor. Men damfotbollen har fortfarande mycket mindre resurser än männen och månadslönerna för kvinnliga fotbollsspelare är så låga att de inte går att leva på. Vi vill att fler ska kunna förverkliga sina drömmar, säger Daniel de Sousa.

Jobbar aktivt med inkludering

Partnerskapet ska också underlätta för fler satsningar av samma typ som klubbens pågående integrationsprojekt. Där erbjuds flickor och unga kvinnor med invandrarbakgrund mellan 13 och 20 år att träna fotboll regelbundet på Araby Park Arena i Växjö.

Integrationsprojektet ska vara en väg in i samhället för unga tjejer med annan bakgrund än svensk. För att fler ska kunna delta är träningen gratis och leds av kvinnor. På lång sikt är målet att öka de aktivas kunskaper inom ledarskap, träning och kost, och ge dem som vill förutsättningar att sedan bilda en egen förening.

Växjö DFF arbetar även aktivt med att försöka starta ett liknande projekt för människor med fysiska funktionshinder. Även den som till exempel sitter i rullstol ska kunna spela fotboll.

– Klubbens inkluderande syn och sociala engagemang i lokalsamhället har varit viktiga för vårt beslut att gå in som sponsor, säger Daniel de Sousa.

Gemensam pressträff
Daniel de Sousa, vd på Visma Spcs, och Peter Kabbenäs, ordförande i Växjö DFF, håller i dag en gemensam pressträff om satsningen.

Tid: 15.30

Plats: Tipshallen, Hejaregatan, Växjö

Om Växjö DFF
Växjö DFF är Växjös nya damfotbollförening, med 450 aktiva spelare och 100 ledare. Under 2016 spelar Växjö DFF i Elitettan, landets näst högsta serie, med sitt representationslag.

Daniel de Sousa, vd Visma Spcs, 070-335 86 84
Johanna Stier, PR-ansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69
Peter Kabbenäs, ordförande i Växjö DFF, 076-829 89 45

• växjö dff

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.