Visma expanderar på IT-konsultmarknaden i Finland

Visma förvärvar Priorité, ett finskt IT-konsult- och programvaruföretag, och kommer därmed in på den finska IT-konsultmarknaden.

Priorité Oy och dess dotterbolag Proactum Oy är nu en del av Visma, ett ledande nordiskt företag inom programvara och finansiell förvaltning. Visma har en stark närvaro på marknaden för IT- konsulttjänster och IT-lösningar i Norge, Danmark och Sverige, och genom detta förvärv utökar Visma också sin finska verksamhet på detta område.

Starka i offentlig sektor
Priorité och Proactum har aggressivt ökat sin marknadsandel på den finska IT-konsultmarknaden och nådde 2013 tillsammans en omsättning på över 7,8 miljoner euro. Bolagen har en stark position inom offentlig sektor och är marknadsledande leverantör av open source-lösningar.

− Förvärvet stärker Vismas position på den finska marknaden och ökar vår konkurrenskraft och förmåga att leverera fler tjänster till kunder i hela Norden. Finland är en viktig marknad för Visma och vi har starka tillväxtambitioner här, säger Vismas koncernchef Øystein Moan.

Snabb tillväxt i Finland
Visma sysselsätter redan mer än 900 personer på den finska marknaden och tillväxten är snabb.

− Priorité är ett utmärkt tillskott till Vismakoncernen. Förvärvet gör det möjligt för oss att komma in på marknaden för programvaror och IT-konsulttjänster, vilket kommer att skapa stora synergieffekter för oss, säger Moan.

Petri Lillberg leder det finska företaget. Enligt honom ger det nya ägandet bolaget ökad trovärdighet, eftersom det nu blir en del av en internationell koncern med 5 600 anställda i norra Europa.

− Priorité har hela tiden växt aggressivt och lönsamt och den nya strukturen stödjer ytterligare denna tillväxt, säger Lillberg. Visma har över 500 IT-konsulter i Norden och tillsammans kan vi erbjuda ett mycket bredare tjänsteutbud och en kompetenspool på den finska marknaden, säger han.

Carsten Boje Möller, divisionschef Visma Consulting, +45 21 48 48 31
Andreas Wikholm, vd för Visma Consulting AB, +46 633 22 50
Petri Lillberg, vd för Priorité Oy, Proactum Oy, +358 40 577 7014

Om Priorité
Priorité är ett finskt konsult- och mjukvaruföretag som grundades 2005. Priorité Oy fokuserar på management- och IT-konsulttjänster. Priorités dotterbolag Proactum Oy är en ledande expert inom marknaden för komplexa open source-lösningar. Proactum fokuserar på portaler och content management, e-tjänster, ärendehantering, dokumenthantering och integrationslösningar. Bolagen omsatte 2013 tillsammans drygt 7,8 miljoner euro och har sin verksamhet i Esbo och Tammerfors. För ytterligare information se www.priorite.fi och www.proactum.fi.