Visma förvärvar PBJ i Danmark

Visma fortsätter sin expansion inom Norden och förvärvar mjukvaruföretaget PBJ. Bolaget är Danmarks ledande företag inom löne- och personalsystem.

– Danmark är en viktig marknad för Visma och vi har ambitionen att växa snabbt. Tack vare förvärvet av PBJ kommer vi att bli en av Danmarks ledande produkt- och tjänsteleverantörer inom löne- och personalsystem, säger Vismas koncernchef Øystein Moan.

Ledande på den danska marknaden
PBJ är ledande inom löne- och personalsystem i Danmark och har kunder inom såväl privat som offentlig sektor. Företaget har en bred produkt- och tjänsteportfölj och har funnits på marknaden sedan 1986. PBJ, som omsatte 52 miljoner danska kronor 2014, har 70 anställda.

Redan innan förvärvet producerar Visma 4,2 miljoner lönebesked varje månad i sina lönesystem. Genom att bli en del av Visma räknar PBJ med att dra nytta av koncernens samlade kompetens inom löne- och personalsystem.

– Vi har letat efter en stark partner som kan göra det möjligt för oss att växa ytterligare inom området personalsystem i Danmark. Vi ser fram emot att erbjuda våra kunder ännu bättre produkter och tjänster inom löne- och personalsystem, säger Preben Jensen, vd för PBJ AS i Danmark.

Om personalsystem/HRM
Personalsystem kallas ofta HRM, vilket står för Human Resources Management. Systemen används för rekrytering och utveckling av personal.

Øystein Moan, koncernchef Visma AS, +47 920 80 000
Preben Jensen, vd PBJ AS, +45 20 45 06 20