​Visma förvärvar Trimma och stärker sitt erbjudande inom beslutsstöd och verksamhetsstyrning

Visma förvärvar Trimma AB som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och budgetering. I och med förvärvet stärker Visma sitt erbjudande inom business intelligence till medelstora företag och offentlig sektor.

– Vi har sedan en tid tillbaka letat efter rätt leverantör inom detta affärsområde. Med Trimma och produkten INSIKT får vi en komplett lösning för verksamhetsstyrning och beslutsstöd, vi har redan idag flera gemensamma kunder. Vi är mycket glada över att ha lyckats förvärva ett snabbväxande företag med en av marknadens mest framgångsrika produkter, säger Carola Lissel, vd för Visma Software.

Många möjligheter
Visma har många olika affärssystem, lönesystem och andra affärslösningar i sin portfölj. Förvärvet av Trimma och produkten INSIKT innebär ett starkt komplement till de befintliga produkterna. Trimmas INSIKT kommer i första hand att levereras ihop med ekonomisystemet Visma Control och Visma PX, men också till de kunder som använder Visma Business.

– Tillsammans med Visma har vi nu fått en fantastisk möjlighet att leverera våra lösningar till många fler kunder och branscher. Visma kommer att tillföra kunskap och resurser som bidrar till vår förmåga att leverera bättre lösningar för våra kunder, säger Andreas Forsberg, vd för Trimma AB.

En naturlig del av affärssystemet
En robust och flexibel beslutsstödslösning skapar stor potential för nordiska verksamheter och ligger högt upp på företagens lista över IT-investeringar.

– Efterfrågan hos både våra befintliga och framtida kunder är stor och framtiden ser väldigt spännande ut inom det här området, särskilt med inflytande från området big data, säger Carola Lissel.

Visma levererar redan i dag olika lösningar inom området Business intelligence. I och med förvärvetav Trimma blir Vismas erbjudande mer komplett, vilket gör att kunderna kommer igång snabbare. Trimmas medarbetare kommer också att tillföra viktig kompetens i den fortsatta utvecklingen.

För mer information, kontakta:
Carola Lissel, vd för Visma Software AB, 0704-266116, carola.lissel@visma.com
Andreas Forsberg, vd för Trimma AB, 0706-477710, andreas.forsberg@trimma.se

Om Trimma
Trimma är ett IT-företag med fokus på lösningar för effektiv verksamhetsstyrning. Trimma utvecklar och marknadsför INSIKT – ett av marknadens mest användarvänliga verktyg för beslutsstöd. INSIKT stödjer hela processen från att sätta mål och planera, till analys och målstyrning. För mer information, se www.trimma.se