Visma hjälper LR Revision & Redovisning att lyckas med den digitala omställningen

Visma och LR Revision & Redovisning utökar sitt samarbete. Ett nytt avtal ger LR Revision & Redovisning och dess medlemsföretag möjlighet att samarbeta i Vismas molnlösningar. Bakgrunden är de nya utmaningar och möjligheter som digitaliseringen skapar för branschen.

— Omställningen inom revision och redovisning går fortare än i många andra branscher och vi vill vara drivande när det gäller att underlätta för såväl revisions- och redovisningsbyråer som för enskilda företagare att ställa om från det gamla till det nya, säger Daniel de Sousa, vd för Visma Spcs.

Revisions- och redovisningsbranschen står inför stora utmaningar i och med digitaliseringen och en ökad automatisering. Stiftelsen för strategisk forskning placerar bokförings- och redovisningsassistenter på andra plats i listan över jobb som helt eller delvis kommer att förändras när automatiseringen ökar.

Den nya tidens kunder samarbetar i molnet
Avtalet innebär att alla medlemsföretag i LR Revision och Redovisning ges möjlighet att samarbeta i Visma eEkonomi, ett webbaserat ekonomisystem, och Visma Ekonomiöversikt, en tjänst för rapportering och rådgivning. Syftet är att LR Revision & Redovisning och dess medlemsföretag ska kunna möta den nya tidens kunder.

— Vi ser att våra kunder kan effektivisera sin verksamhet genom att använda webbaserade system för sin administration. Det utökade samarbetet med Visma tillför oss ytterligare verktyg i vår verktygslåda för att stödja våra kunder i den omställningen som digitaliseringen innebär, säger Martin Johansson, vd för LR Revision & Redovisning Sverige AB.

Med Visma Advisor får revisions- och redovisningsbyråerna full kontroll på kunder, uppdrag och tidsredovisning. I kombination med eEkonomi, Ekonomiöversikt och Vismas appar har byråerna redan i dag bra verktyg för att möta framtidens krav och arbeta på ett modernt sätt.

Daniel de Sousa, vd Visma Spcs, 070-335 86 84, daniel.de.sousa@visma.com
Martin Johansson, vd LR Revision & Redovisning, 070-595 92 90, martin.johansson@lr-revision.se

• affärssystem

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.